Auto’s staan vaker in de werkplaats en reparatiekosten stijgen
In 2022 nam het aantal werkplaatsbezoeken van auto’s toe ten opzichte van 2021. Ook het reparatiebedrag steeg, zo blijkt uit de recente Aftersales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging.
Het opheffen van de coronabeperkingen, de slechte leverbaarheid van nieuwe auto’s en de hogere leeftijd van het wagenpark spelen een rol.
Auto’s vaker in de werkplaats
Het aantal werkplaatsbezoeken voor onderhoud en reparatie groeide in 2022 naar 13,2 miljoen. Een jaar eerder waren dit er 11,7 miljoen. Het gemiddelde bedrag per garagebezoek kwam uit op 319 euro. In 2021 was dit 313 euro.
Omdat auto’s in 2022 gemiddeld meer kilometers aflegden dan in corona- en thuiswerkjaar 2021, zijn de gemiddelde kosten per auto op jaarbasis in 2022 gestegen naar 641 euro. In 2021 was dat 529 euro.
Reparatiekosten stijgen
De Aftersales Monitor geeft ook inzicht in de gemiddelde onderhouds- en reparatiekosten per aandrijfvorm. Een werkplaatsbezoek met een elektrische auto kostte in 2022 gemiddeld 290 euro (2021: 340 euro).
Voor een auto met een verbrandingsmotor waren de reparatiekosten gemiddeld 670 euro (2021: 548 euro) en voor plug-in hybrides (PHEV’s) gemiddeld 497 euro (2021: 316 euro). Daarmee laten PHEV’s de grootste procentuele en absolute kostenstijging zien. Een mogelijke verklaring voor dit fenomeen is de hogere gemiddelde leeftijd van plug-in hybrides, aldus de Aftersales Monitor, wat zorgt voor een hogere onderhoudsbehoefte.
Een logisch gevolg
Door het opheffen van de coronabeperkingen zijn in 2022 meer kilometers afgelegd dan in 2021. Niet alleen voor woon-werkverkeer, ook voor vakanties en andere ritten. Meer werkplaatsbezoek is daarvan het logische gevolg.
Aan de andere kant zorgden de economische naschokken van de pandemie voor een aanhoudende verstoring van de automarkt. Door de slechte leverbaarheid van nieuwe auto’s reden (en rijden) veel particulieren langer met hun auto door. Om diezelfde reden werden veel leasecontracten verlengd.
Eigenaren van elektrische auto’s, gebruik deze levensgevaarlijke laadkabels niet!
Samen met de enorm toegenomen occasionverkoop van de afgelopen jaren zorgt dit alles voor een veroudering van het Nederlandse wagenpark en voor een grotere vraag naar onderhoud en reparatie.