Autofabrikanten: ‘overheid moet ons helpen elektrische auto’s te verkopen’
Steeds meer autofabrikanten komen met een elektrische auto over de brug. Maar het verkopen daarvan moet makkelijker gemaakt worden door hulp van overheden. Tenminste, dat vinden Europese automakers.
Met het oog op de toekomst en de toenemende vraag naar elektrische auto’s zou je denken dat die dingen als warme broodjes over de toonbank gaan. Maar dat blijkt niet helemaal het geval. De Europese autofabrikanten zien namelijk beren op de weg. Ten eerste zijn de elektrische auto’s nog relatief duur, maar worden ze aantrekkelijk dankzij subsidies. Die subsidies worden steeds minder naarmate de EV’s meer gemeengoed worden. Daarnaast blijft de infrastructuur achter volgens de fabrikanten. Meer auto’s op stroom betekent dat er meer laadpalen nodig zijn. Als die er niet komen, dan kan dat problemen opleveren met de verkoop. Daarom vragen autofabrikant overheden om ze te helpen door meer subsidies in te voeren en meer laadpalen te plaatsen
Noodklok
Ook luiden de autofabrikanten de noodklok. Ze willen wel voldoen aan de strenge wetgeving omtrent uitstoot, maar de verkoopcijfers werken niet echt mee. Volgens hen doen ze er alles aan om aan de uitstootregels te voldoen door elektrische auto’s op de markt te brengen, maar de consument blijft maar SUV’s kopen. Als dat zo doorgaat, dan gaat dat ten koste van de winst en moeten de fabrikanten wellicht mensen op straat zetten.
“Onze industrie wil graag zo snel mogelijk naar een uitstootloze mobiliteit. Maar deze transitie is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het vraagt om een 360-graden aanpak,” vertelt Carlos Tavares, CEO van PSA, tegenover Autonews. “Overheden moeten de snelheid waarop wij ons aanpassen gaan bijbenen door dramatisch veel meer te investeren in infrastructuur. Daarnaast moeten ze ook duurzame aankoopsubsidies voor de gehele EU instellen.”
CO2-uitstoot
De EU heeft autofabrikanten opgedragen om hun CO2-uitstoot tussen 2021 en 2030 met 37,5 procent te verlagen. Dat komt nog eens bovenop de al voorgestelde verlaging van 40% die voor 2021 afgerond moet zijn.