Autofolder: Aston Martin V12 Vanquish
Het was de laatste ‘tractor’ die Aston Martin bouwde, de V12 Vanquish. Het was voor de Engelse autobouwer het einde van een tijdperk, want daarna verschenen de Henrik Fisker-designs, die rank en slank waren. De hier afgebeelde brochure is geheel in de Japanse taal, gekregen toen ik in 2003 bij de dealer in Tokio was.
Voor mijn werk reisde ik in 2003 af naar Japan, waar ik een bezoek zou brengen aan de Tokyo Motor Show 2003. Het was een vijfdaagse reis, waarvan twee dagen waren gereserveerd voor het beursbezoek, een dag sightseeing en reistijd. Onderweg met de bus naar het hotel hield ik altijd nauwlettend de afgelegde route in de gaten. Zag ik een autobedrijf dan onthield ik altijd waar het bedrijf zich ten opzichte van het hotel bevond.
Steenworp afstand
Op een van de dagen nam de bus een afwijkende route naar de tentoonstelling. Wat bleek, op steenworp afstand van het hotel bevond zich een Aston Martin-dealer. Het was bij Audi Roppongi linksaf en vervolgens na een paar honderd meter aan de rechterkant. We waren bijtijds bij het hotel. Ik stapte de bus uit en in plaats van naar mijn hotelkamer te gaan zette ik direct koers naar het dealerbedrijf.
Hoteladres
Ik arriveerde bij de Aston Martin-dealer. Ik liep een rondje en bestudeerde de sportwagens van het merk. De dame achter de receptie vroeg of ze mij kon helpen. Ik stelde enkele vragen over de auto’s en sloot af met de vraag of ze een LEES OOK: AUTOFOLDER: BITTER SC COUPÉ
Exorbitant
Niet alleen is het een fraai document, ik vind de V12 Vanquish een heel bijzondere auto. Door zijn forse afmetingen, zijn brute lijnen en bovenal het waanzinnige motorgeluid. Hij kostte destijds in Nederland exact 708.000 gulden, ongeveer 320.000 euro. Nu, maar vooral toen al een exorbitant hoge prijs.
Koopje
Na de Japanse brochure van Astons topmodel kocht ik later bij dealer Kroymans de Engelstalige brochure. Die kostte me 41 euro. Maar ach, als je de exclusievere Japanse variant voor niets hebt gekregen, was dat een koopje.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce