Autofolder: Porsche Carrera GT Prototype
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FIMG_7196-e1431113357320.jpg)
Het verbaast mij keer op keer wanneer ik een nieuwe brochure bij een Porsche-dealer in ontvangst neem, hoeveel brochures de sportwagenfabrikant uit Stuttgart wel niet op jaarbasis laat drukken. Van elke versie, special edition en limited edition bestaat wel een brochure. Zelfs de prototypes worden in drukwerkvorm vereeuwigd. Zie hier de brochure van de Carrera GT, het studiemodel zoals die op de Autosalon van Parijs in 2000 werd gepresenteerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FIMG_7196-e1431113357320.jpg)
Porsche verbaasde vriend en vijand tijdens de Parijse autotentoonstelling in 2000. Daar stond opeens een prototype van een supersportwagen. De auto werd voorafgaande aan de beurs aan een select groepje journalisten op de Avenue des Champs-Elysées gepresenteerd. Op de tentoonstelling zelf was het een absolute knaller. Helaas moest ik bedanken voor de uitnodiging om in alle vroegte in hartje Parijs naar Porsches verrassing te komen kijken. Wat heb ik daar een spijt van. Het moet sensationeel zijn geweest om dat kostbare studiemodel over de beroemde Parijse laan te zien rijden.
Het duurde enkele jaren voordat Porsche de Carrera GT productieklaar had. De auto veranderde nog op veel fronten, inclusief de V10-motor. Maar het lijnenspel bleef behouden. De auto in de hier afgebeelde brochure is het prototype. Dat zie je onder andere aan de lichtunits, de styling van de frontbumper, uitlaateindstukken en de motorafdekking. De uitgave is tweetalig, Duits/Engels. In mijn collectie heb ik ook de Frans/Engelse versie.
Het was denk ik een jaar of vier geleden dat ik bij een Porsche-dealer langs de oud papier-container liep. Mijn oog viel direct op twee kleine doosjes en ja hoor, die waren gevuld met folders. Welke? Deze! De verkoopafdeling was aan het ruimen geweest en aangezien de Carrera GT geen deel meer uitmaakte van het actuele leveringsprogramma, werd er van de laatste (ongeveer) tachtig exemplaren afscheid genomen door ze weg te gooien. Ik heb alles direct –na het netjes te hebben gevraagd- in de auto gezet en meegenomen. Ik ben er binnenkort doorheen, want wie bij mij aantoont dat hij liefhebber is, krijgt er altijd een mee. Hoe bijzonder en exclusief de folder ook is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had