Autofolder: Renault Alpine Le Mans
Elke keer als ik de folder van de Renault Alpine Le Mans zie, denk ik aan het moment dat ik als tiener aan het hekje van de Renault Alpine-stand op de AutoRAI 1991 stond en om de brochure vroeg. Ik kreeg hem niet. Althans, niet meteen.
De folder geeft mij elke keer weer een geweldig gevoel, want ik had hem ’verdiend’. Op de AutoRAI 1991 had Renault zijn sportcoupé van de andere modellen afgezonderd door de gelimiteerde Le Mans-versie onder het balkon van Hal 1 en Hal 4 op een eigen Alpine-stand te plaatsen. De wagen werd afgeschermd van het publiek door een balustrade.
“Ik vroeg of hij een folder voor mij had. “Nee”, was zijn antwoord”
Ik stond voor de afrastering en zocht contact met één van de Renault-medewerkers om een brochure te vragen. Ik was zestien jaar en niet het stereotype Alpine-koper. De lange man kwam naar mij toe en ik stelde de vraag of hij wellicht een folder voor mij had. ”Nee”, was zijn antwoord, waarop ik enthousiast begon te vertellen over de auto, het verhaal uit Autovisie van een dik half jaar eerder vers in het geheugen.
Het leek erop alsof ik de Renault-verkoper was en hij de klant. Ik gaf hem alle details: het motorvermogen, de afmetingen, het oplagecijfer, de productiematerialen, noem maar op. Aan het einde van het gesprek – het was eerder een betoog van mijn zijde dan een dialoog – bedankte ik de man voor zijn tijd. Hij antwoordde: “Wacht maar even.” Hij liep naar de Alpine en opende het rechterportier. De brochure van de Alpine Le Mans kwam te voorschijn. Hij stopte mij de folder toe en zei: ”Stop maar snel in je tas.” Ik was ongekend blij met de brochure. Ik had de verkoper duidelijk overtuigd met mijn kennis van de auto.
Thuis aangekomen haalde ik de brochure uit mijn tassen, waarin inmiddels een paar honderd folders zaten. De beste man had er me twee gegeven. Per ongeluk! De brochure zat tegen een ander exemplaar aangedrukt. De tweede heb ik kort daarna met een echte Renault-liefhebber geruild voor oude R5- en R4-folders.
Van de Alpine Le Mans maakte Renault 350 stuks. Hoeveel folders er zijn uitgeven, weet ik niet. Het is een vrij eenvoudige uitgave. Het hier afgebeelde exemplaar is Franstalig. Je vouwt hem twee maal open en rechts liggen drie kaarten met de technische specificaties en aankleding. Of de fabrikant meerdere folders heeft uitgebracht, weet ik niet. Dit is de enige die ik ken. Vanuit de Duitse importeur is er ooit een leaflet uitgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen