Automerk Moskvitsj wordt nieuw leven ingeblazen door Rusland
Het Russische automerk Moskvitsj wordt nieuw leven ingeblazen, dat meldt Automotive News Europe. Onlangs besloot Renault om het land te verlaten na aanleiding van de invasie van Oekraïne, maar daardoor staan er heel wat fabrieken leeg. Die krijgen een nieuwe opdracht.
Renault had sinds 2005 een fabriek in Moskou, maar kondigde afgelopen maandag aan zijn bezittingen aan de Russische staat over te dragen. Daardoor bezit het dus ook niet langer 68 procent van AvtoVAZ, de grootste autofabrikant van Rusland.
Nieuwe kans
Om de vers verlaten fabriek toch nog een functie te geven, zal deze gebruikt worden om auto’s van het merk Moskvitsj te produceren. De burgemeerster van Moskou, Sergei Sobyanin, zegt op zijn blog het volgende: “De vorige eigenaar heeft besloten om de fabriek in Moskou te sluiten. Dat recht heeft Renault, maar we kunnen niet toestaan dat duizenden mensen zonder werk komen te zitten. In 2022 zullen we een nieuw hoofdstuk openen in de geschiedenis van Moskvitsj.”
De geschiedenis van Moskvitsj
Moskvitsj was een automerk dat ten tijden van de Sovjet-Unie werd opgericht. In datzelfde jaar werd de eerste Moskvitsj gebouwd, namelijk de 400. Deze was als twee druppels water de Opel Kadett die voor de oorlog rondreed. Dit komt omdat de Sovjets de volledige productielijn van de Opel Kadett meenamen uit Duitsland als een herstelbetaling voor de schade geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit model werd gedurende 8 jaar en in totaal 114 duizend keer geproduceerd.
Na de val van de Sovjet-Unie in 1991 werd het bedrijf geprivatiseerd. In de jaren daarna ging het steeds slechter met het bedrijf met een uiteindelijk faillissement tot gevolg in 2002. Drie jaar later nam Renault de fabriek dus over. Momenteel schijnen er nog 200 duizend Moskvitsj’s te rijden op de Russische wegen.
Moskvitsj in Autovisie
Het merk is in ons land tamelijk onbekend, maar Autovisie heeft de Russische auto’s meerdere keren een podium gegeven. In de onderstaande hoor je Douglas Besten bijvoorbeeld vertellen over zijn auto in Uw Garage Hij heeft een rasechte Moskvitsj 412 uit 1969 in uitstekende staat. Een bijzondere keuze voor iemand die destijds 17 was en geen rijbewijs had, maar memorabel is zijn verhaalin ieder geval wel!
Begin dit jaar kwam de Moskvitsj 2140 uitgebreider aan bod in het eerste nummer van ons magazine. In een rendez-vous met auo’s uit de Koude Oorlog die Oost-Europese gezinnen waar voor hun geld boden, kreeg de Moskvitsj gezelschap van de Lada 1200 en Wartburg 353.
Door deze reportage krijg je als snel een goed beeld van waar Moskvitsj destijds voor stond. “In het Westen kregen de dealers vaak de opdracht om met uitgebreide bijstellingen het gat te dichten tussen wat Russische kopers acceptabel vonden en West-Europese niet. Dat kon zelfs een vervanging van de kop inhouden en het schuren van de kleppen. Maar veel dealers wachtten tot de klant ging klagen, zodat de gebreken onder garantie konden worden weggewerkt. U begrijpt wat dat deed voor de toch al niet heel robuuste reputatie van het merk”, zo luidt de reportage. Wij zijn er in ieder geval benieuwd naar hoe Moskvitsj zich gaat vertalen naar de moderne tijd.