Deze automerken hebben de beste en slechtste hightech-functies
Auto’s worden steeds meer rijdende computers. Automerken proberen elkaar voor te blijven met nieuwe hightech-functies. Maar deze technologie is niet altijd succesvol en gebruiksvriendelijk.
J.D. Power onderzocht in hun Amerikaanse Tech Experience Index (TXI)-studie wat kopers van nieuwe auto’s van de technologische functies van hun bolide vinden. Vanuit deze resultaten is een lijst opgesteld met de automerken met de betrouwbaarste en gebruiksvriendelijkste techniek, volgens de gebruikers.
Automerken met de beste en slechte nieuwe hightech-functies
In totaal zijn 84.165 eigenaren van nieuwe auto’s na 90 dagen bezit gevraagd om hun mening. Het gaat om auto’s in Amerika die uitgeleverd zijn tussen februari en mei 2022.
Omdat Tesla J.D. Power geen toestemming gaf om informatie in te zien, is de Amerikaanse fabrikant niet meegenomen in de studie.
Genesis komt het best uit de test en brengt dus het effectiefst nieuwe technologieën op de markt. Met een indexscore van 643 (op schaal van 1000 punten) verslaat het alle andere automerken. Op de twee plek staat Cadillac met 584 punten en de derde plek gaat naar Mercedes-Benz met een score van 534. Het branchegemiddelde van alle merken ligt op een score van 486.
Vingerafdruklezer zorgt voor veel problemen
De Amerikaanse studie kijkt niet enkel naar de automerken die het meest succesvol nieuwe technologie op de markt brengen, ook kijkt het naar welke technologie vaak als problematisch wordt gezien.
Opvallend is dat de vingerafdruklezer wordt bestempeld als het meest hinderlijke stukje techniek. Hoewel je dit nog maar op weinig voertuigen ziet, zijn er veel problemen met de techniek. De scanner scoort zelfs lager dan interne gebarenbediening, deze functie werd de afgelopen twee jaar als zeer problematisch bestempeld.
Dealers erg belangrijk bij introductie nieuwe hightech-functies
De studie laat ook het belang van dealers zien. Hoe beter een dealer de technologie uitlegt aan een klant, hoe beter de koper de functionaliteiten waardeert. Dit leidt er tevens toe dat de klant meer gebruik maakt van de nieuwe functionaliteiten.