Automobili Pininfarina laat Pura Vision voorlopig niet zien
Op het prestigieuze Concours d’Elegance in Pebble Beach zou Automobili Pininfarina afgelopen augustus al een glimp van zijn tweede model laten zien, maar de lancering werd uitgesteld. Voor hoelang is niet bekend, maar de concept car Pura Vision laat zich voorlopig niet zien.
Dat geeft Dan Connell, de Brand Manager van Automobili Pininfarina, aan. Hij zegt dat de fabrikant wacht op het juiste moment. In de huidige situatie met de coronacrisis is het niet het juiste moment. Het merk wil de auto aan het publiek laten zien, in levende lijve. Niet via een digitaal plaatje. Het ontwerp van de Pura Vision, een zogenaamde SLUV, vertelt een verhaal en dat moet volgens de autobouwer goed overgebracht worden.
Exclusieve preview
Autovisie kreeg vorig jaar november al de gelegenheid om in een penthouse van een hotel in Los Angeles een studiemodel van de opvallend gestileerde Pura Vision te bekijken. Het model zou vervolgens een maand of negen later tijdens de Car Week in het Californische Carmel aan het publiek worden getoond. De coronacrisis gooide roet in het eten, want het evenement ging niet door. Ook de thuishaven van Automobili Pininfarina werd keihard getroffen door de virusuitbraak. De Italiaanse autobouwer hield het model vervolgens binnenshuis.
Sports Luxury Utility Vehicle
Met de conceptversie zou Automobili Pininfarina een tipje van de sluier lichten. Het definitieve model komt pas in 2022. Het is een compleet ander model dan de Battista, waarvan de productie binnenkort van start gaat. De twee modellen delen weinig componenten, maar de zogeheten ‘Sports Luxury Utility Vehicle’ (SLUV) profiteert wel van ontwikkelingen die het Italiaanse merk met de Battista heeft opgedaan.
120 kWh accupakket en drie elektromotoren
Voor de Pura Vision is er overigens geen betrokkenheid vanuit het Kroatische Rimac, dat wel een flinke bijdrage in de ontwikkeling van de Battista levert. Er is een andere architectuur ontwikkeld, waarbij onder andere de batterij in de wagenvloer is ondergebracht. Op deze nieuwe basis moeten uiteindelijk vijf modellen in vijf verschillende carrosserievormen verschijnen. Daarnaast biedt Automobili Pininfarina de architectuur ook aan andere fabrikanten beschikbaar, iets dat met het Rimac-platform door Automobili Pininfarina Battista niet is toegestaan. De Pura Vision krijgt een bijna 1000 pk sterke aandrijflijn, waarbij de elektromotoren op de voor- en achteras zijn geplaatst. Het accupakket kent een capaciteit van 120 kWh. Daarmee is de SLUV overigens flink minder krachtig dan de Battista, want in die auto leveren de elektromotoren 1900 pk.
Mix van Panamera en Urus
De Pura Vision, die een andere naam krijgt, is een model in de geest van de Mercedes-Benz R-Klasse, maar het merk ziet het model liever als een kruising tussen een Porsche Panamera en een Lamborghini Urus. De afgeronde elektro-auto meet maar liefst ruim vijf meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 2,0 en 1,59 meter. De suicide doors (alleen op het studiemodel) bieden toegang tot het 4+1-interieur. Opvallend is het dak met elektrochromatisch glas. Pininfarina heeft dat trucje eerder vertoond, namelijk bij de Alfa Romeo 6C Super Flow uit de jaren ’50 (zie hieronder). Maar zo clean als het destijds deed, kan het nu niet meer doen. De noodzakelijke brede dakstructuur met dikkere stijlen van de Pura Vision staat een 360-graden view namelijk net in de weg.
Jaarproductie
Automobili Pininfarina gaat de productieversie van de Pura Vision in een nieuwe fabriek in Italië maken. De geplande jaarproductie bedraagt 1500 stuks. De auto gaat – exclusief belastingen – zo’n 250.000 euro kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant