Automobili Pininfarina viert 90e verjaardag met special edition Battista
Slechts 150 zien er het levenslicht van de Automobili Pininfarina Battista, maar vijf daarvan zullen héél exclusief zijn. De Italiaanse sportwagenbouwer brengt een zogeheten Battista Anniversario. Prijskaartje van deze gelimiteerde hypercar met elektro-aandrijving? Exact 2,6 miljoen euro per stuk.
Exclusiviteit kent zijn prijs blijkbaar, want de gelimiteerde uitvoering van de gelimiteerde serie kost een slordige zes ton meer dan het reguliere basismodel, dat voor twee miljoen euro de fabriek verlaat. Voor die stevige meerprijs krijgt de koper gesmede aluminium wielen met performance-banden, een tot 350 km/h verhoogde topsnelheid en een speciale lak.
Autosalon van Genève 2020
Automobili Pininfarina bewaarde de speciale editie voor de Autosalon van Genève 2020, maar nu de Zwitserse tentoonstelling geen doorgang vindt, geeft de fabrikant de bijzondere uitvoering alsnog vrij. De editie komt er vanwege de 90e verjaardag van Pininfarina, destijds nog Pinin Farina genaamd. Het bedrijf ontwikkelde zich in de loop der jaren als hét designhuis binnen de auto-industrie en verzorgde zelfs de productie van enkele modellen voor automerken, zoals de Ferrari Testarossa, de Peugeot 406 Coupé, Mitsubishi Colt CZC en de Peugeot 205 Cabriolet. Enkele jaren geleden ging de onderneming failliet en werd het overgenomen door Mahindra Mahindra. Onder de noemer Automobili Pininfarina werd een automerk opgericht.
Geboorteplaats Cambiano
Het eerste model is de Battista en die naam en die naam is een directe verwijzing naar de grondlegger van Pinin Farina en het latere Pininfarina. De bouw van de Battista sportwagen heeft in Italië plaats, in Cambiano, Turijn, om precies te zijn. Daar zijn ook het designcenter en het hoofdkantoor gevestigd. Een groot deel van de productie heeft in Kroatië plaats, waar partner Rimac zijn zetel heeft. Voor de aandrijflijn van de Battista heeft het Italiaanse bedrijf een exclusieve overeenkomst met de Kroaten.
Hoogtepunt
De vijf Battista’s Anniversario zijn uitgevoerd in een combinatie van drie zogeheten signatuur kleuren, te weten Bianco Sestriere, Grigio Antonelliano en Iconica Blu. Het vormt het hoogtepunt van de 1900 pk sterke hypercar. Het kost enkele weken om de koets van zijn laklaag te voorzien. Om de kleur aan te brengen dienen de carrosseriepanelen van de elektrisch aangedreven hypercar drie maal gedemonteerd en gemonteerd te worden. De lak wordt handmatig aangebracht.
Lees verder onder de Gallery
Jubilerende Pininfarina
Naast de carrosseriekleur geeft het jubilerende Pininfarina de hypercar een zogeheten Furiosa-pakket, bestaande uit een carbon fibre frontsplitter, side blades en diffuser achter. De componenten zijn uitgevoerd in carbon en in Iconica Blu met Bianco Sestriere carbon. Behalve de kleurstelling herken je de Battista aan een speciale achtervleugel en de achterste aero-vinnen. De aerodynamische aanpassingen zorgen voor meer downforce en een grotere stabiliteit in bochten, aldus de fabrikant. De fabrikant zet de tweezits coupé op lichtere wielen (- 10 kg) met centerlock. Het schoeisel achter groeit een maatje, van 20 inch tot 21 inch. De aankleding binnenin verschilt eveneens van die van de reguliere Battista. Automobili Pininfarina monteert Anniversario-stoelen met een afwijkend design en plakt een plaquette in het interieur om het bijzondere karakter van de elektro-auto te benadrukken.
Eind dit jaar
De Battista met 1900 pk sterke elektromotor, een actieradius van meer dan 500 km en een 120 kWh-accupakket is per direct te bestellen. Eind dit jaar moet de productie starten, maar dat geldt ook voor de reguliere versie. Van de Battista maakt Automobili Pininfarina niet meer dan 150 stuks -kunnen er ook minder zijn- inclusief vijf keer een Battista Anniversario.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto