Meerderheid van de Nederlanders wil weer harder rijden op de snelweg
78 procent van de Nederlandse automobilisten van 18 jaar of ouder liet vorig jaar wel eens bewust de auto links liggen, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat deden ze niet zozeer om het klimaat en milieu te redden. Bovendien wil een grote groep vooral weer harder rijden op de snelweg.
De auto kreeg vorig jaar dus wel eens de rug toegekeerd van de eigenaar. Dat gebeurt echter niet zo heel vaak uit klimaatvriendelijke overwegingen. Maar liefst 48 procent van de ruim 3,6 duizend ondervraagden gaf het krijgen van meer beweging als reden. Met de sluiting van sportscholen dankzij het coronavirus keek men dus massaal naar een alternatief om toch nog wat coronakilootjes kwijt te raken. Slechts 16,3 procent liet de auto links liggen met het klimaat en milieu in het achterhoofd.
Dat is bijna net zoveel als de groep die zegt dat zij besloten om de benenwagen, fiets of het OV te nemen in plaats van hun geliefde auto, omdat het simpelweg makkelijker was om niet met de auto te gaan. 9,4 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij dat deden om zo geld te besparen. Een nog kleiner deel wilde zo de drukte op de wegen vermijden of had een andere reden om niet met de auto te gaan.
Autobahn?
Het CBS vroeg de geselecteerde groep ook naar de gewenste maximumsnelheid op de snelwegen. Het is al ruim een jaar geleden dat de maximumsnelheid overdag verlaagd naar 100 km/h. Of dat de mensen is bevallen? Niet zozeer.
Meer transparantie bij laadpaal na kritiek Nederlandse waakhond
41 procent van de ondervraagden vindt deze maximumsnelheid wel prima. Maar het merendeel wil dus wat harder doorrijden met de auto. 9 procent wil dat we naar 110 kilometer per uur gaan, 24 procent wil 120 kilometer per uur en 15 procent wil 130 kilometer per uur. 2,8 procent zou juist willen dat het nóg lager ligt. Deze groep ziet liever 90-borden langs de snelwegen.
Aan de andere kant zijn er ook nog wat snelheidsduivels die harder willen dan de 130 km/h die je op sommige stukken snelweg tussen ‘s avonds en ‘s nachts kan rijden. 1,4 procent wil een maximumsnelheid die hoger ligt dan 130 km/h terwijl een nog kleinere groep van 1,2 procent liever op een Nederlandse versie van de Autobahn, zonder snelheidslimiet dus, rijdt.