‘Veel automobilisten krijgen problemen met verzekering door keyless entry’
Auto’s met een keyless entry-systeem kunnen volgend jaar ineens onverzekerd rondrijden. Dit komt doordat keuringsinstantie Kiwa SCM de eisen aanscherpt en verzekeraars hierop inspelen.
Het stelen van een auto lijkt makkelijker dan ooit. Het keyless entry-systeem waarmee we vanaf afstand de deuren van onze auto’s kunnen openen, wordt door het dievengilde dankbaar misbruikt. Ze gebruiken zogenaamde ‘relay attacks‘ om het signaal van de sleutel de klonen en daarmee de auto te openen. Dit is geen nieuw probleem meer, en dus zijn er al veel fabrikanten die de veiligheid van dit soort systemen heeft verbeterd. Hierdoor kunnen dieven de auto niet meer via deze weg stelen. Keuringsinstantie Kiwa SCM gaat daarin mee en stelt de beveiligingseisen voor een keurmerk bij. Negatief gevolg hiervan is dat vanaf volgend jaar tienduizenden auto’s niet meer verzekerd zijn voor diefstal.
Eisen
Het probleem zit hem hierbij in het feit dat er een aantal verzekeraars zijn die zo’n Kiwa SCM certificaat eisen om een verzekering tegen diefstal af te geven. Dat wil niet zeggen dat de verzekeraar geen verzekering verkoopt aan iemand zonder zo’n certificaat. Het is dus zaak voor de automobilist met keyless entry-systeem om goed uit te zoeken of hij zo’n certificaat heeft en wat de verzekeraar voor eisen stelt.
Volgens certificatiemanager Henk van Vliet van Kiwa kan het zomaar zijn dat een kwart van alle auto’s met een keyless entry-systeem vanaf volgend jaar zonder diefstalverzekering zit. Dit vertelt hij tegenover nieuwszender BNR. Ook de eigenaren van oudere auto’s moeten opletten.”De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn. Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen,” aldus van Vliet.
Verbeterde beveiliging
Van Vliet geeft daarnaast aan dat eigenlijk alle autofabrikanten met hun nieuwe auto’s al aan de nieuwe eisen voldoen. Maar deze auto’s zijn volgens hem nog niet allemaal op de markt. We zitten nu net tussen wal en schip. De auto’s met de verbeterde beveiliging zijn al aangekondigd, maar het duurt ongeveer twee jaar voordat ze op de markt komen. En dat houdt in dat er ook bij een de aankoop van een nieuwe auto een kans bestaat dat deze geen nieuwe certificering meekrijgt.
De reactie van de verzekeraars op het aangescherpte certificaat moeten we nog zien, maar Barbara van der Rest van het Verbond van Verzekeraars laat tegenover BNR weten dat het neerkomt op drie opties. “Verzekeraars hebben grofweg de keuze uit drie smaken. Een aantal verzekeraars zal de premie verhogen. Ook zullen er verzekeraars zijn die eisen dat je extra beveiligingsmaatregelen treft”. Als laatste zijn er verzekeraars die liever klanten behouden dan zien vertrekken. Zij veranderen niets en nemen het gebrek aan het nieuwe certificaat voor lief.
Meer weten over het keyless entry-systeem? Sjoerd heeft er een keer een Sjoerds Weetjes over gedaan. Je kunt hem hieronder bekijken.