Autonome Renault EZ-GO is aanvulling op OV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F15-Renault-EZ-GO.jpg)
Ga de komende tijd nog maar even flink autorijden, want over enkele jaren is het gedaan met de pret. Want niet alleen Volkswagen toont op Genève een volledig autonome concept car, ook Renault wil ons het stuur uit handen nemen met deze EZ-GO.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Renault-EZ-GO.jpg)
Hoewel, de Renault EZ-GO is bijna een soort openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat hij in de toekomst via een app of bij fysieke stations te bestellen is en dat hij inzittenden voor een betaalbare prijs naar hun bestemming brengt. De 5,20 meter lange EZ-GO kan maximaal zes personen meenemen.
24/7 beschikbaar
Renault voorziet een vloot aan EZ-GO’s die niet los staat van de stad waarin zij opereert, maar juist onderdeel is van de ‘smart city’. De EZ-GO’s moeten dan vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week beschikbaar zijn en een aanvulling vormen op het openbaar vervoer en de eigen auto. Een soort Uber-service dus, maar dan autonoom.
Niveau vier
Volgens Renault is de EZ-GO autonoom tot niveau vier. Wat betekent dat hij nog niet op het niveau van een mens opereert, maar wel volledig zelfstandig kan rijden in de omgeving waarin hij wordt ingezet (en dus niet daarbuiten). De EZ-GO rijdt niet harder dan 50 km/h en communiceert met medeweggebruikers via de lichtbalken voor- en achterop.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F06-Renault-EZ-GO.jpg)
In het interieur zitten de passagiers op een u-vormige bank. Uiteraard is er wifi aan boord en kunnen smartphones via inductie worden opgeladen. Een groot scherm in de cabine geeft informatie over onder meer de aankomsttijd, de geplande tussenstops en de stad zelf. Wil iemand bijvoorbeeld kaartjes voor een museum kopen? Dan kan dat ook via het infosysteem in de EZ-GO.
Elektrisch platform
Het studiemodel staat op een platform dat speciaal is ontworpen voor elektrische aandrijflijnen. Op basis daarvan introduceert Renault de komende tijd meer concept cars. De EZ-GO heeft één elektromotor, die op de achteras is geplaatst, en is uitgerust met een adaptief onderstel. Voor een zo optimaal mogelijke wendbaarheid beschikt hij over vierwielbesturing.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla