Autopilot-leverancier trekt handen af van Tesla
“Tesla speelt met de veiligheid van zijn klanten.” Dat zegt Amnon Shashua, directeur van Mobileye, het Israëlische bedrijf dat sensoren en software levert voor Tesla Autopilot. Shashua heeft daarom de samenwerking met de Amerikanen opgezegd.
Volgens Shashua heeft de elektrische autofabrikant de mogelijkheden van Autopilot vanaf het begin overdreven. “Hoe je het ook spint, Autopilot is niet ontworpen [om autonoom te rijden]”, zei hij tegen Reuters. “Het is een systeem dat de bestuurder kan assisteren. […] Het is niet gemaakt om op een veilige manier met allerlei crashsituaties om te gaan.”
Dodelijk ongeluk
De veiligheid van Autopilot is ter discussie komen te staan na een dodelijk ongeluk in de Verenigde Staten met een Model S. De auto botste met Autopilot ingeschakeld op een invoegende vrachtwagen. Naar verluidt zat de bestuurder een film te kijken op een draagbare dvd-speler.
LEES OOK: RADAR NU BELANGRIJKSTE ‘OOG’ TESLA AUTOPILOT 8.0
Tesla is in China aangeklaagd door de familie van een overleden Model S-bestuurder. Hij reed met hoge snelheid achterop een veegauto, volgens de nabestaanden met Autopilot ingeschakeld. Door de enorme schade aan de Model S kan Tesla echter niet achterhalen of dat werkelijk zo was.
Zelf opletten
Tesla is het niet eens met de kritiek van zijn voormalige toeleverancier Mobileye. “Wij hebben onze klanten altijd uitgelegd hoe ze de mogelijkheden van Autopilot moeten gebruiken”, aldus de fabrikant. “Wij hebben er altijd op gehamerd dat bestuurders zelf moeten opletten en hun handen aan het stuur moeten houden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto