Autoverkopen augustus 2022: Deze 5 nieuwe auto’s wilde bijna niemand
Verrassing! Er zit groei in de Nederlandse autoverkopen. Augustus 2022 was een uitstekende maand, waarin 9,2 procent meer auto’s werden verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Maar niet alle modellen profiteren van de opleving. Deze modellen wilde in augustus maar één persoon hebben. Dit zijn de winkeldochters van de Nederlandse automarkt.
Laten we eerst naar de winnaars kijken, voordat we de verliezers erbij pakken. De automarkt zelf trok in augustus aan, plus 9,2 procent naar 23.638 geregistreerde voertuigen, maar zit over het hele jaar gezien nog in zak en as. In de eerste acht maanden van 2022 zijn 211.180 auto’s van een kenteken voorzien, 11.883 minder dan in dezelfde periode (min 5,6 procent).
Autoverkopen augustus 2022: Kia is de grootste
Kia gaat van succes naar succes. Het Koreaanse merk, dat twintig jaar geleden nog grijsgrauwe budgetmobielen bouwde, is wederom de grootste in Nederland, met 2741 registraties (11,6 procent marktaandeel). Volkswagen volgt op gepaste afstand (2237, 9,5 procent), met daarachter Toyota (1671, 7,1 procent), Hyundai (1546, 6,5 procent) en Peugeot (1536, 6,5 procent).
Bij de modellen staat Kia niet bovenaan. Een tweeling bezet plek één en twee: de Peugeot 208 (865 registraties) en de Opel Corsa (850). De top vijf wordt compleet gemaakt door de Volkswagen Polo (680), Kia Picanto (663) en Kia Niro (642). Die laatste was in 2021 de bestverkochte auto van Nederland, met dank aan vooral de elektrische versie, de Kia e-Niro.
Deze vijf modellen wilde in augustus bijna niemand
Afijn, door naar de verliezers van augustus 2022. De auto’s die de showroom niet uit te branden zijn, die met platte banden naar buiten worden gerold als er eindelijk iemand een proefrit wil maken. Dit zijn de modellen die niet profiteren van de opleving in de autoverkopen. Augustus 2022 was voor hen geen goede maand.
1. Hyundai Nexo
Verbazingwekkend genoeg zijn er in de eerste acht maanden van 2022 toch nog 62 exemplaren van de Hyundai Nexo verkocht.
En dat terwijl het behelpen blijft met de waterstofinfrastructuur. In augustus wist Hyundai slechts één persoon te verleiden om een elektrische suv met een brandstofcel in ontvangst te nemen.
2. Jaguar I-Pace
Die arme I-Pace. Jaguar was er zo vroeg bij in 2018, maar heeft het succes van het eerste jaar niet weten te evenaren.
Elektrische suv’s blijven onverminderd populair, maar de Jaguar I-Pace wil bijna niemand. Tot en met augustus wist het Britse premiummerk – dat al snel volledig elektrisch gaat worden – niet meer dan zeven I-Pace’s te slijten.
3. Mazda MX-5
Was augustus misschien te laat voor de Mazda MX-5? Want een cabrio koop je in het ideale geval in het voorjaar, zodat je er de hele zomer van kunt genieten.
Misschien speelt de prijs van de MX-5 ook mee. Vroeger was de compacte roadster misschien betaalbaar, maar nu absoluut niet meer, met een vanafprijs van net geen 39.000 euro.
4. Tesla Model S / Model X
De gloriedagen van de Tesla Model S en Model X zijn voorbij. Althans, in Nederland. De elektrische Amerikanen zijn schreeuwend duur, met op het moment van schrijven een vanafprijs van 140.000 en 145.000 euro respectievelijk (Tesla verandert dat om de haverklap).
Dat komt niet doordat de ‘goedkopere’ modellen ineens zo duur zijn geworden. De enig leverbare variant van de Model S en Model X is momenteel (augustus 2022) de 1020 pk sterke Plaid.
5. Toyota Camry
Toyota heeft lef. Of is koppig. Een paar jaar geleden haalde het Japanse merk de grote Camry naar Europa.
En dat terwijl Toyota dondersgoed weet dat niet-Duitse premiumsedans hier niet verkopen. In augustus kreeg maar één Toyota Camry een kenteken. In de eerste acht maanden van 2022 waren dat er slechts zeventien.