Autovisie dubbeltest: Mercedes-Benz EQA vs. Volvo XC40 P8 Recharge
Wil je een SUV maar wel een volledig elektrische? Lees dan de Autovisie dubbeltest in het magazine waar we deze keer twee elektrische SUV’s testen. Wil je weten hoever je echt komt met de meer dan 400 pk sterke Volvo XC40 Recharge P8 of kun je beter voor de Mercedes-Benz EQA kiezen?
Fotografie: Martijn Bravenboer
De puur elektrische Volvo XC40 P8 Recharge doet al een tijdje met succes mee in de EV-markt. Er is slechts één aandrijflijn leverbaar en de basisuitvoering van de nog steeds relatief dure EV is ook hier bovengemiddeld compleet. De volledig elektrische XC40 is er vanaf een prijs van € 55.495,–. Een stevig prijskaartje, maar daarvoor heb je dan wel een begeerlijke premium-SUV. Mercedes-Benz, dat grossiert in luxe SUV’s, weet dat er ook vraag is naar volledige elektrische varianten en komt nu na de duurdere EQC met de meer betaalbare EQA, een volledig elektrische variant op GLA-basis. Dat is een auto die maar liefst 5,5 mille lager de markt opgaat dan de Volvo.
Kosten, veiligheid & uitrusting
Als we beginnen met nieuwkomer in deze Autovisie dubbeltest dan zie we met de EQA voor de basisprijs van 49.995 euro een auto krijgen met een flink kleinere accu dan zijn tegenstander in deze test. De Mercedes heeft een netto accucapaciteit van 66,5 kWh, maar ook een veel minder krachtige aandrijflijn dan de Volvo. Hij is niettemin adequaat gemotoriseerd met een elektromotor die 190 pk/375 Nm sterk is en de voorwielen aandrijft. De Volvo heeft meer dan het dubbele vermogen dankzijn twee motoren die verdeeld zijn over voor- en achteras en gezamenlijk goed zijn voor 408 pk en 660 Nm. Die moeten hun kracht putten uit een accupakket met een netto capaciteit van 75 kWh. Daarmee moet de Volvo volgens de WLTP 418 km ver kunnen komen. De EQA zou dat zelfs nog overtreffen en maximaal 424 km ver komen op een acculading.
Ontwerp & interieur
Weer overeenkomsten bij dit onderdeel van de Autovisie dubbeltest, want beide zijn niet alleen SUV’s en elektrisch aangedreven, maar ook gebaseerd op een bestaand model dat voorheen altijd door verbrandingsmotoren werd aangedreven. Deze elektrische versies borduren dus voort op een allround-basis. Het zijn geen auto’s die vanaf de eerste pennenstreek zijn geconcipieerd als EV. Dat brengt enige nadelen met zich mee, want voor de omvangrijke accupakketten moest plaatsgemaakt worden en dat gaat ten koste van interieurruimte.
Comfort & functionaliteit
Het dashboardontwerp van de Mercedes ziet er niet alleen gelikt en modern uit, de functionaliteit is ook bovengemiddeld goed. De vorm overschaduwt de functie dus niet. Ook de menustructuur, connectiviteit en spraakbesturing overtreffen die van Volvo. Daar moet je iets langer wennen aan de menustructuur. Het MBUX-systeem werkt intuïtief en is een van de meest gebruiksvriendelijke die we kennen. De zitpositie en de stoelen van de Mercedes zijn goed, maar halen niet de kwalificatie ‘zeer goed’ die de Volvo wel pakt.
Prestaties & verbruik
Dit testonderdeel van de Autovisie dubbeltest geeft een dubbel gevoel bij dit tweetal. Want als dit twee auto’s met traditionele verbrandingsmotoren waren geweest, hadden we deze dubbeltest niet gedaan. Volvo, het merk dat de topsnelheid van haar auto’s vanaf vorig begrensde op 180 km/h, monteert niet één maar twee motoren met een vermogen van meer dan 400 pk. Dat de XC40 snel is, bevestigde de meetapparatuur bij de eerste beste meetpoging. De dik twee ton zware, niet echt gestroomlijnde Volvo zoefde meteen in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/. De Mercedes-Benz EQA noem je zeker ook niet traag. Hij sprintte zelfs drietiende tel sneller dan de 8,9 seconden die zijn makers beloofden naar 100 km/h en ook daarna bleef hij gaan. De topsnelheid van de EQA is in benzineautoland ook lachwekkend laag, maar voor een EV niet ongewoon: 160 km/h is hier in Nederland voldoende, maar hoe zouden ze daar in de Heimat op de Autobahn over denken?
Rijeigenschappen
Bij de Volvo zou je gezien de extreme acceleratie bijna sportwageneisen stellen bij dit onderdeel, maar ook dat is in de EV-wereld anders. Daar is acceleratie meer een gimmick en een rechttoe rechtaan kermisattractie die je heel af en toe inzet. Dat de auto ook fatsoenlijk een bocht moet kunnen ronden, spreekt voor zich en dat doen beide ook zeker voldoende goed. Zonder dat daar veel lol valt te halen, maar dat hoeft ook niet bij hoge SUV’s.
Eindconclusie
De moraal van deze Autovisie dubbeltest? Staar u niet blind op pk’s, accucapaciteit of de opgegeven actieradius bij de aankoop van zo’n elektrische SUV, maar kijk naar de totale auto. Wil je weten wat ze verbruiken en de complete tekst met alle conclusies en meetgegevens weten? Koop dan Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto