Autovisie dubbeltest: Opel Grandland X vs. Volvo XC40
Elke twee weken testen we auto’s grondig in de grote Autovisie-test, deze keer de Opel Grandland X vs. Volvo XC40 twee PHEV cross-overs. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Hier alvast enkele testnotities uit deze confrontatie tussen Grandland X en XC40. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijke aankoopadvies in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt.
Geen natuurlijke vijanden
Opel en Volvo zijn geen natuurlijke vijanden, maar met een stekkerhybride als lokaas hengelen ze wel degelijk in dezelfde vijver. Op welke wordt er het meest toegehapt? De propositie van veel vermogen, veel uitrusting, belastingvoordelen en dat alles in de populaire SUV-carrosserievorm brengt Opel en Volvo aan de oevers van hetzelfde meertje. Wachtend op de gretig toehappende leaserijder, die vaak weinig keuze heeft doordat de CO2-uitstoot bepalend is voor zijn ‘auto van de zaak’. Het aanbod gaat de komende maanden snel stijgen als veel meer fabrikanten stekkerhybrides uitwerpen.
Niet alleen omdat de markt, maar juist ook de autobouwers zitten te springen om modellen met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. U weet het: om hun gemiddelde uitstoot in Europa naar beneden te krijgen en flinke boetes te voorkomen. Het aantal middenklasse-crossovers met een stekker (PHEV) en een prijs van grofweg 50.000 euro is op het moment nog niet reusachtig groot.
De Groupe PSA is goed vertegenwoordigd met bijvoorbeeld deze Opel Grandland X met 300 pk, die we als duurtester in Onze Garage hebben. Tot onze verrassing verscheen er met de specificaties van de Franse Duitser in het achterhoofd zomaar een Volvo XC40 op de radar. Net als de Opel stoot hij ruim onder de 50 g/km uit, kost hij pakweg vijftig mille en levert zijn hybride aandrijflijn met 262 pk een flink vermogen. Zo kwamen twee SUV’s uit verschillende milieus door een gemene deler toch tegenover elkaar te zitten.
Kosten, veiligheid & uitrusting
Laten we eerst het aas van Opel ontleden. Dat bestaat uit de Grandland X Hybrid4 Innovation van 51.449 euro. Een relatief gunstige prijsstelling, doordat elke stekkerhybride profiteert van een lage bpm-heffing dankzij zijn lage theoretische verbruik en CO2-uitstoot. Daarvoor levert Opel hardware die we kennen van de DS 7 en de Peugeot 3008. Dat betekent een 1,6-liter turbomotor met 200 pk en 300 Nm. Een Opel tegen een Volvo dus. Wij moesten ook aan het idee wennen, maar de prijs van de Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in hybrid Inscription vertelt dat het kan. Heel goed kan zelfs, want deze T5 kost 49.995 euro. Helaas betreft het geen roffelende vijfcilinder, want hij heeft een 1,5-liter driecilinder turbomotor met 180 pk en 265 Nm.
Ontwerp en interieur
Als je het duo naast elkaar ziet staan, dan zijn de verschillen groot. Ingetogen tegenover uitgesproken. De Opel straalt een en al degelijkheid uit. Een keurige, conservatief gestileerde auto. Verbleken naast de Volvo doet hij niet, maar de XC40 leidt de aandacht wel af van de Grandland X. Nu is deze XC40 met fraaie R-Design-accessoires aangekleed, maar dan nog. In het frisse blauw, met zijn hoekige basisvorm, strakke lijnen en wielen op de hoeken is het een eigentijdse crossover, een gadget. Het thema van de koetswerken wordt doorgevoerd in de interieurs. De Grandland X heeft een overzichtelijk dashboard met duidelijk gegroepeerde knoppen. De XC40 tracht zijn inzittenden juist te imponeren met vormgeving en minder met een dienstbare bediening.
Comfort en functionaliteit
De Opel voelt achter het stuur als een grote auto aan. Die indruk wordt versterkt door het forse stuurwiel en het dashboard dat doorloopt in de hoge deurpanelen. Het overzicht in de Grandland X is naar voren matig. In de Volvo is het niet heel veel anders. De XC40 voelt achter het (kleine) stuurwiel compacter aan. Je zit heel hoog en hebt een veel beter zicht naar voren dankzij dunne A-stijlen, maar naar achteren is dat door de dikke achterruitstijl beperkter. Op de achterbank wijken ze van elkaar af. Verder beantwoorden we in het magazine nog meer vragen over zitcomfort, bagageruimte en trekvermogen.
Prestaties en verbruik
Hoe is de balans tussen zuinig en snel in dit duel tussen de Opel Grandland X vs. Volvo XC40. De Opel Grandland X deed de monden openvallen tijdens de acceleratieproeven. De braaf uitziende crossover is een topsprinter. Met dank aan zijn vierwielaandrijving en drie motoren. Hij knalde in een idiote 5,4 seconden naar 100 km/h en wist ruim binnen tien tellen 140 km/h te halen. Het bizarre sprintgeweld van de Grandland X kan de XC40 T5 niet evenaren, maar in 7,3 seconden naar 100 km/h is precies wat de fabriek belooft. Leuk allemaal, maar wat is het verbruik, de laadduur en het elektrisch bereik?
Rijeigenschappen
De Volvo ziet eruit als een hoge auto en zo rijdt hij ook. De XC40 heeft lange veerwegen en een zeer soepele demping, waardoor hij met groot gemak over drempels gaat. Deze Grandland X weet ondanks meer massa en veel smaller rubber van 205 millimeter breed de uitwijkproef met een hogere snelheid te nemen. Hoe doen de PHEV cross-overs het op de snelweg? Zijn ze daar zoekerig of koersvast en stil? En overleef je in de stadsjungle, of je bij alle tramrails, putdeksels en verkeerdrempels van je stoel?
Eindoordeel
Lees het eindoordeel en alle mogelijk testgegevens van deze PHEV cross-overs over verbruik, acceleratie, laadduur maar ook prijzen en opties in het magazine wat nu in de winkel ligt.
.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring