Weer banen weg bij automaker VDL Nedcar: ‘Dramatisch verhaal’
Bij automaker VDL Nedcar verdwijnen 750 banen. Het bedrijf in het Limburgse Born maakt volgend jaar minder auto’s, waardoor zo’n 600 uitzendkrachten en 150 mensen in vaste dienst niet meer nodig zijn. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van De Limburger en 1Limburg.
Eerder werd al bekend dat BMW in 2023 stopt met de productie van haar modellen in Born. Nu is duidelijk dat de gevraagde aantallen die bij VDL Nedcar worden gemaakt komend jaar ook lager liggen. Twee jaar geleden schrapte het Limburgse bedrijf ook al duizend banen.
Aanpassen aan productievolume
“We moeten onze organisatie daarom aanpassen aan het productievolume”, zegt de woordvoerder. “Als onafhankelijke autobouwer bewegen we mee met de marktontwikkelingen. Internationaal is de automarkt nu zeer turbulent en dat wordt nog eens versneld door corona.”
VDL Nedcar wil gedwongen ontslagen voorkomen, door onder meer een vrijwillige vertrekregeling aan te bieden. “We proberen onze mensen eerst onder te brengen bij andere onderdelen van VDL in de buurt, of bij collega-bedrijven”, aldus de woordvoerder. Na de ontslagronde werken er nog zo’n 4000 mensen bij de automaker. VDL Nedcar is de enige grote autobouwer in Nederland en begon meer dan vijftig jaar geleden als een fabriek van DAF. Het bedrijf heeft auto’s gebouwd voor onder meer Volvo, Mitsubishi en Smart. Sinds 2014 worden er BMW’s en Mini’s gebouwd.
Dramatisch verhaal
“Dramatisch verhaal dit”, zegt Ron Peters van vakbond FNV in een eerste reactie tegen 1Limburg. “Wij zetten hier de nodige vraagtekens bij. VDL Nedcar roemt zichzelf altijd om de flexibiliteit van haar mensen, maar hoeveel flexibiliteit hou je nog over als je alle flexkrachten op straat zet? We hebben dus wel wat vragen aan Nedcar en die zullen we ze snel gaan stellen.”
VDL Nedcar gaat echter niet bij de pakken neer zitten. Men wil op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Paul van Vuuren, directeur van Nedcar, liet eerder al weten dat hij mensen heeft die bezig zijn om nieuwe opdrachtgevers te vinden. Het zou daarbij vooral gaan over Aziatische startups die elektrische auto’s willen laten bouwen. “Dat is voor ons een grote kans. Ik heb ook geen glazen bol, maar ik heb er groot vertrouwen in dat wij straks weer andere auto’s bouwen”, zo laat Van Vuuren weten.