‘Door overgang naar elektrisch rijden verdwijnen 500.000 banen’
Als autobouwers allemaal overstappen op een volledig elektrisch modellenaanbod, gaan er tegen het jaar 2040 zo’n 500.000 banen verloren bij autotoeleveranciers. Daarvoor waarschuwt CLEPA, de Europese brancheorganisatie van leveranciers.
Het blijkt uit onderzoek van diezelfde organisatie. Elektrische auto’s gebruiken immers veel minder componenten. Als gevolg daarvan zijn er simpelweg ook minder mensen nodig die de onderdelen en auto’s in elkaar zetten. Daardoor zouden er dus 500.000 banen verloren gaan.
Nettoverlies
De overgang betekent niet alleen slecht nieuws, want de transitie naar elektrisch rijden, levert tegelijkertijd ook 226.000 banen op. Dat komt nog wel altijd neer op een nettoverlies van 275.000 banen. Bovendien moeten arbeiders voor veel van die 226.000 nieuwe banen nog worden opgeleid.
Vandaar dat CLEPA aan de bel trekt. Het pleit voor ‘een gemengde benadering’ ten opzichte van het reduceren van emissies. Dat betekent dus dat het vindt dat de Europese Unie (dat van plan is vanaf 2035 enkel nog vol-elektrische auto’s toe te laten) moet kijken naar meerdere opties. Ook hybride-technologie, groene waterstof en hernieuwbare brandstoffen moeten volgens de brancheorganisatie op de agenda komen te staan. Die aanpak zou de CO2-uitstoot tegen 2040 nog altijd met 50 procent kunnen verminderen. Tegelijkertijd zou ook de werkgelegenheid in de sector op hetzelfde niveau blijven, zo stelt CLEPA.
Verbrandingsmotoren
Er zullen volgens de organisatie vooral klappen vallen bij leveranciers van onderdelen voor verbrandingsmotoren. Daar werken nu zo’n 599.000 mensen. In 2030 zal er volgens het onderzoek nog plek zijn voor 513.000 mensen. In 2035 zou dat naar 153.000 posities zijn gereduceerd. Daarbij verliezen vooral veel mensen in Duitsland, Italië, Spanje en Roemenië hun baan.
“De behoeften van de samenleving zijn veel te divers voor een one-fits-all-aanpak”, zo stelt Sigrid de Vries, secretaris-generaal bij CLEPA. Daarmee doelt ze op de visie van de Europese Unie, die momenteel enkel naar volledig elektrische auto’s kijkt. “Een regelgeving die openstaat voor alle beschikbare oplossingen […] zal innovatie mogelijk maken, terwijl we mobiliteit in de komende decennia opnieuw definiëren.”
Volkswagen en Toyota
Overigens is CLEPA bij lange na niet de eerste organisatie die aan de bel trekt om dit probleem aan te kaarten. Eerder dit jaar publiceerde Boston Consulting Group al een onderzoek dat een vergelijkbaar scenario voorspelde. De uitkomsten waren wel optimistischer, daar het uitging van een nettoverlies van zo’n 70.000 banen als de wereld overstapt op de elektrische auto. Ook autofabrikanten hebben al laten weten rekening te houden met een flink verlies aan banen als gevolg van de transitie naar elektrisch rijden. Volgens Toyota liggen er een miljoen banen in Japan op de tocht als het land in 2030 overstapt op een volledig elektrisch wagenpark. Volkswagen-topman Herbert Diess zei al te vrezen voor 30.000 banen als gevolg van de EV-transitie. Dat leverde hem een hoop kritiek op.