Volkswagen ID.4 past zich aan het Nederlandse bijtellingsklimaat aan
De regels voor de bijtelling zijn per 1 januari van dit jaar weer veranderd. Op die wijzigingen spelen Nederlandse importeurs natuurlijk in. Zo ook Volkswagen, dat vandaag de basisversie van de ID.4 presenteert.
Je hebt het waarschijnlijk meegekregen: de regels rondom de bijtelling van elektrische auto’s zijn per 1 januari 2021 weer veranderd. Waar zakelijke rijders vorig jaar 8 procent moesten betalen voor hun EV, bedraagt dat dit jaar 12 procent. Maar er is nog een wijziging. Vorig jaar gold die 8 procent over de eerste 45.000 euro van de prijs van een auto. Voor elke euro daarboven moest het reguliere tarief van 22 procent betaald worden. Dat bijtellingsplafond is dit jaar verlaagd naar 40.000 euro. En daar passen de Nederlandse importeurs zich ook op aan.
ID.4 City
DS deed het onlangs bijvoorbeeld al met de 3 Crossback, en ook Volkswagen presenteert een fiscaal aantrekkelijke ID.4. Het gaat om de basisversie met 52 kWh accu, goed voor 344 kilometer volgens WLTP. Als City, het goedkoopste uitrustingsniveau, kost dat model 40.690 euro, waardoor-ie financieel aantrekkelijk is voor de zakelijke rijder.
Die krijgt voor dat bedrag overigens geen kale auto. De ID.4 City heeft standaard 18-inch lichtmetalen wielen, automatische airconditioning (2-zones), stuur, stoel- en voorruit-verwarming en het Discover Pro-infotainmentsysteem.
Play & Pauze
Een trede hoger op de lader staat de ID.4 Style. Die kost minstens 44.990 euro. Voor die meerprijs rijd je in een ID.4 met 3-zone automatische airconditioning, een dubbele laadvloer, Art Velours-bekleding, de bekende ‘Play & Pauze’-pedalen, led-verlichting rondom, donker getitnte ramen achter, een achteruitrijcamera en een sleutelloos vergrendel- en startsysteem.
Daar houden de keuzes niet op, want er zijn ook twee verschillende aandrijflijnen. De genoemde prijzen zijn in combinatie met de elektromotor op de achteras die 109 kW (148 pk) levert. Daarboven levert Volkswagen ook een 125 kW-motor (170 pk) in combinatie met het kleinste accupakket van 52 kWh. Snelladen kan in alle versies met een vermogen van 100 kW. Ook het maximale trekgewicht is voor de versies gelijk en bedraagt 1000 kg.
Skoda Enyaq
Overigens blijft de Volkswagen ID.4 duurder dan de Skoda Enyaq die aanstaande is. De auto’s zijn technisch identiek aan elkaar, maar de Skoda blijft de goedkoopste van het stel. Prijzen voor de Enyaq met dezelfde batterij als de in dit artikel genoemde ID.4 beginnen namelijk bij 39.990 euro. Meer weten over de prijslijst van die auto? Lees hieronder verder!
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce