Bentley Batur: 18 stuks a 1,65 miljoen pond
Met de Bacalar startte Bentley Mulliner een aloude traditie, die van coachbuilding. Na de twaalf exemplaren met een prijskaartje van 1,5 miljoen pond per stuk brengt Bentley’s speciale divisie nu een tweede model. Deze Batur gedoopte coupé komt er in een oplage van 18 stuks en kost minimaal 1,65 miljoen pond.
De Batur is een logisch vervolg op de Bacalar. Waar laatstgenoemde een barchetta zonder dak is, daar is de Batur een coupé met vast dak. Toch is de Batur geen slap aftreksel van de volledig open tweezitter. Voor de Batur is de designafdeling van een leeg vel papier gestart. Niet in de laatste plaats omdat het een coupé is met een eigen gezicht en proporties, met de Batur geeft Bentley tevens aan welke richting het merk in de toekomst opgaat.
Geen dubbele koplampen
De vorige designbaas van Bentley, Stefan Sielaff, gaf reeds exclusief aan Autovisie aan dat de dubbele ronde koplampen zoals nu worden gebruikt, niet heilig zijn. En zie hier de Batur! Weg zijn de ronde lichtunits aan de voorzijde. In de toekomst krijgen alle Bentley-modellen deze stijl van lampen. Het wordt het nieuwe gezicht dat de Engelse autobouwer op de elektrisch aangedreven modellen doorvoert.
Nu is de Batur geen elektrisch aangedreven auto. De fabrikant maakt nogmaals gebruik van de W12-motor. Het blok met een slagvolume van 6,0 liter is voor deze gelegenheid weer krachtiger gemaakt. De heren en dames techneuten persen nu 740 pk uit de twaalf cilinders, een flinke vermogensstap ten opzichte van bijvoorbeeld de Bacalar. Voor de cabriolet haalde Bentley 659 pk uit de W12-motor, maar weet dat er in eerste instantie meer vermogen aan de twaalf kopers was beloofd.
Niet de configuratie van de laatste Continental GT Supersports maar het blok van de huidige Continental GT Speed werd voorin de Bacalar gelepeld. Van de Batur maken de Engelsen dit keer was iets speciaals op motorisch gebied. De krachtcentrale levert 1000 Nm. Nooit eerder lepelde Bentley zo’n krachtige motor in een van zijn productiemodellen!
Klassieke coupé-lijn
De verpakking is uniek, zij het 18 maal vervaardigd. Als technische basis dient de Continental GT. Al het plaatwerk is opnieuw van de tekentafel gekomen en specifiek voor de Batur ontworpen. Kenmerkend voor het ontwerp zijn naast de lichtunits de grille, de carrosserielijn en de achterzijde. Bentley houdt vast aan de klassieke lijnen van een coupé. De fastback-achtige auto, al kun je geen ontwerp aan de hand van foto’s beoordelen, onderscheidt zich duidelijk van de Continental GT. Dat geldt tevens voor de Bacalar in vergelijking met de Continental GT Convertible, maar bij de Batur is het verschil optisch groter.
Natuurlijk draait het bij de Batur ook om de interieuraankleding. Mulliner heeft een naam hoog te houden als het om de afwerking van het leefcompartiment gaat. De fabrikant heeft enkele voorstellen voor de aankleding, maar de klant kan zijn wensen aangeven. De 18 kopers -ja, de auto is uitverkocht- gaan met de designafdeling om tafel zitten om de Batur tot in detail te specificeren. Er is keuze uit materialen als leder, alcantara, hout en zelfs goud.
De Batur mag dan nu worden gepresenteerd, de eerste klanten zijn halverwege vorig jaar al over het project geïnformeerd. Toch duurt het nog tot de zomer van 2023 voordat de eerste auto de fabriekspoort in Crewe verlaat. Hoe lang Bentley nodig heeft om de achttien exemplaren te vervaardigen, is niet bekend. Bij de Bacalar duurde dat iets meer dan een jaar. Inmiddels zijn alle twaalf Bacalars uitgeleverd.
Zelfs voor Bentley Mulliner is deze Bacalar grensverleggend | Sjoerds Weetjes 277
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
Deze Continental GT is de krachtigste Bentley ooit!
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten