De Bentley Bentayga is voortaan beter in verhouding
De verkoopcijfers gaven niet aan dat Bentley ook maar iets aan de Bentayga moest veranderen, want het koperspubliek zorgde ervoor dat de SUV de meest succesvolle verkoopstart van alle Bentley-modellen kent. Maar toch acht de prestigieuze autobouwer de tijd rijp om de luxe-SUV aan te passen.
Bentley’s designbaas Stefan Sielaff wil zich niet negatief uitlaten over zijn voorgangers, maar dat het ontwerp van de Bentayga beter kon, laat hij wel duidelijk doorschemeren. De Duitser zegt tegen Autovisie in een gezellig één-op-één gesprek tijdens een lunch nabij Londen dat het vernieuwde ontwerp de auto krachtiger maakt en de proporties nu beter zijn. Feitelijk heeft hij slechts kleine aanpassingen gedaan, maar ze pakken groot uit.
Het begint bij het doorvoeren van de designtaal van de Continental GT en Flying Spur op de Bentayga. Aan de voorzijde uit zich dat in andere lichtunits. De in de buitenste lichtunit verwerkte sproeikop is – in de ogen van Sielaff – eindelijk verdwenen. De nieuwe lichttechniek maakt de aanwezigheid van een dergelijke constructie overbodig. De matrix-lampen zelf, die tegenliggers kunnen ontwijken, beschikken over een binnenwerk met kristalontwerp. Nog altijd zijn er twee keer twee lampen aanwezig, iets waar Sielaff ook van af wil. Het familiegezicht betekent ook een afwijkende grille, die 3 centimeter hoger in het front zit en minder achterover leunt. De lichtunits en grille bevinden zich nu boven de bandlijn. De motorkap ligt zodoende ook hoger. Overigens komt er bovenop de grille geen Flying B, zoals we van zijn sedan-broer kennen. Dat vindt Bentley niet staan.
Smallere voorschermen
De aanpassingen geven de Bentayga een stoerder voorkomen, zeker in combinatie met de beter gevulde wielkasten. Hij staat gewoon beter op zijn wielen, zo concluderen we na een vergelijk van de huidige en nieuwe editie in dezelfde ruimte. Bentley heeft dat heel eenvoudig gerealiseerd door niet de spoorbreedte aan te passen, maar door de wielschermen een volle centimeter naar binnen te trekken. Het lijkt alsof juist de wielen naar buiten zijn gekomen, wat dus niet het geval is. Aan de achterzijde diende Bentley de spoorbreedte wel aan te passen voor hetzelfde effect. De achterste wielen staan 2 centimeter verder uit elkaar. Voor de vernieuwde Bentayga heeft Sielaff met zijn team nieuwe wieldesigns getekend in maximaal 22-inch formaat.
Achterklep à la Audi Q7
Hoewel al het plaatwerk opnieuw van de tekentafel is gekomen, monteert Bentley dezelfde portieren met identieke buitenspiegels. Dat kan niet van de zogenaamde vijfde deur worden gezegd. De achterklep valt niet langer binnen de flanken, hij ligt er voortaan op zoals ook bij broer Audi Q7 het geval is. Volgens Sielaff is de grote restyling het gevolg van de nieuwe lichtunits. De ovale lampen van de Continental zijn nu ook op de SUV te vinden. Op de klep van de huidige Bentayga, waarvan er inmiddels 10.000 stuks zijn verkocht, zouden de lampen in tweeën worden gedeeld, iets dat Sielaff niet wenselijk vond. “Een ring breek je ook niet in tweeën”, zegt Sielaff tegen Autovisie. Bovenaan de achterklep, die nu vrij van naden is, monteert Bentley een grotere spoiler. Enerzijds voor een verbeterde aerodynamische lijn, anderzijds door om het zij-aanzicht in balans te krijgen. De ontwerpafdeling wilde dat de Bentayga zowel sportief als elegant overkomt.
Meer beenruimte
Aan de binnenzijde monteert Bentley nieuwe stoelen. Door de positie aan te passen, levert dat 3 centimeter meer beenruimte achterin op. De Bentayga is net als voorheen verkrijgbaar als vier-, vijf- en zevenzitter. De inzittenden zijn omgeven door panelen in dezelfde diamond-ontwerpstructuur als in de Flying Spur. Ook hier maken digitale schermen hun intrede. De Engelsen kiezen voor een 10,3-inch groot scherm met een compleet nieuwe interface. Ook via het Head-Up Display krijg je meer informatie. Wireless charging en draadloze Apple Carplay zijn aanwezig. Van de Flying Spur neemt de Bentayga de controlepaneel over. Via het 5-inch grote touchscreen, dat uitneembaar is, bedien je de stoelen, de audio-installatie en interieurverlichting.
Uit schaduw van Bacalar
De lancering van de vernieuwde Bentayga stond in eerste instantie gepland voor de Autosalon van Genève 2020. Daar zag de Engelse autobouwer begin dit jaar van af omdat het zich op de Zwitserse autotentoonstelling volledig wilde richten op de presentatie van de Bacalar. De onthulling werd voor begin april gepland, maar toen was daar de coronacrisis. Met de fabriekssluiting als gevolgd stelde Bentley de productiestart uit. Inmiddels noteren de dealers orders voor de vernieuwde SUV. Tijdens de preview begin maart in de omgeving van Londen liet het merk weten de Bentayga in eerste instantie met de 4,0-liter V8-motor (550 pk) te presenteren. Kort daarna zou de Hybrid-versie met zijn geëlektrificeerde V6-motor (systeemvermogen 449 pk) met stekkeraansluiting komen. Daarna is het de beurt aan de 6.0 W12-versie met 635 pk. Dit topmodel komt er alleen nog als Speed, te herkennen aan specifieke uitlaateindstukken.
EXCLUSIEF: Bentley Bacalar is nieuw startpunt voor Mulliner
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?