Familie Bentley Bentayga wordt alsmaar groter, dit is de S
‘The sky is the limit’. Met die conclusie zullen waarschijnlijk veel vergaderingen over performance-SUV’s bij bijvoorbeeld Aston Martin, Porsche, Lamborghini en Mercedes-Benz eindigen. Zo ook bij Bentley, want het presenteert vandaag een volgende telg van de Bentayga.
Het gaat om de S, die de sportiefste van het complete Bentayga-pallet moet zijn. Het is niet de krachtigste en machtigste, want in tegenstelling tot het topmodel met W12 (635 pk, 900 Nm), heeft de S de wat meer bescheiden 4,0-liter V8 in het vooronder. Die is goed voor een zeer acceptabele 550 pk en 770 Nm koppel. De standaardsprint duurt in de nieuwe kolos daarom slechts 4,5 seconden, terwijl het accelereren pas stopt bij 290 km/h. Niet genoeg om de machtige Speed achter zich te houden, want die snelt met z’n twaalfpitter in 3,9 tellen naar 100 km/h. Ook ligt de topsnelheid van die variant 16 km/h hoger.
Opzwepende klanken
Bekende cijfers dus voor deze S, maar met name het onderstel en de besturing moeten voor een dynamisch karakter zorgen. Zo heeft deze Bentayga S actieve rolstabilisatie en een adaptief onderstel dat meer op sportiviteit is gekalibreerd. Volgens Bentley is de demping van de luchtvering 15% stijver in de Sport-modus. Ook het stuurgevoel en de instuurrespons zijn verbeterd ten opzichte van een ‘reguliere’ Bentayga. De S heeft verder een uniek uitlaatsysteem, dat ook andere en ongetwijfeld opzwepende klanken produceert.
Optisch komt deze Bentayga S uiteraard ook sportiever voor de dag. Op de voorportieren prijkt een S-embleem, terwijl het complete koetswerk is aangekleed met de Blackline-specificatie. Standaard staat de Bentayga S op nieuwe 22-inch wielen en monteert Bentley een grotere achterspoiler. Glanzend zwarte zijskirts en de optisch lagere bumperpartij maken het plaatje – samen met de getinte lichtunits en zwarte buitenspiegels – compleet. Het interieur kenmerkt zich uiteraard door sportieve rode stiksels, maar zoals gewend kan de klant van een Bentayga S de complete aankleding van zijn of haar auto tot in de puntjes zelf bepalen.
SUV onverminderd populair
De performance-SUV blijft dus onverminderd populair, met name binnen de Volkswagen Groep. Porsche breidt binnenkort het Cayenne-gamma uit met een nieuw (maar waarschijnlijk bekend) model, en ook Lamborghini laat binnen afzienbare tijd nieuwe varianten van de Urus zien. Zo staat er een sportievere Evo-variant klaar en maakt de Italiaanse power-SUV zich op voor een plug-in hybride aandrijflijn.
Definitief: volledig elektrische Lamborghini over jaar of vijf
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten