Bentley bouwt twaalf nieuwe versies van legendarische raceauto
De Bentley Blower is de meest legendarische en onbereikbare Bentley ter wereld. Replica’s van het race-icoon kosten zelfs als snel rond de drie ton. Maar voor wie echt voor originaliteit gaat, bouwt Bentley nu twaalf nieuwe versies van het icoon. Precies zoals het origineel.
De vooroorlogse Bentley hoort zonder twijfel in de Automobile Top 100 aller tijden. Een auto die historie heeft geschreven en in zo in het rijtje met een Ferrari 250GT SWB en een Lamborghini Miura past. Niet comfortabel en flitsend snel met hedendaagse standaarden, maar machtig, imposant en krachtig. In de jaren ’20 van de vorige eeuw bouwde het merk vier exemplaren onder leiding van Sir Tim Birkin. Alle vier werden gebouwd om mee te racen – waaronder op Le Mans – en bestaan nog steeds. Bentley bouwt nu twaalf volledig nieuwe modellen, onder de naam ’12 Blower Continuation Series’.
Identiek
Twaalf exemplaren, een voor elke race die de originele auto’s voor de oorlog reden. De nieuwe modellen zullen vrijwel identiek zijn aan de originele auto’s, met uitzondering van enkele veiligheidsaanpassingen. De nieuwe Blowers hebben net als het origineel een stalen frame, bladvering en 400 mm mechanische trommelremmen. In de statige neus ligt een 4398 cc viercilinder 16-klepper met supercharger, goed voor 243 pk.
Om de nieuwe auto’s helemaal zoals het origineel op te bouwen, haalt Bentley een originele Blower (met chassisnummer HB 3403) volledig uit elkaar. Elk individueel onderwerp wordt dan gecatalogiseerd en gescand, om zo een digitaal model te maken. De ingenieurs van Mulliner gebruiken dan mallen uit de jaren ’20 om twaalf sets van elk onderdeel te maken, zodat de auto’s op originele wijze geassembleerd kunnen worden. Daarna wordt de originele auto uiteraard weer gerestaureerd en in elkaar gezet.
Vraag
Dat hele proces gaat twee jaar (!) duren. Bentley doet het allemaal in het kader van het 100-jarig bestaan en het vieren van hun geschiedenis. “We weten dat er vraag is voor originele recreaties waar men kan van genieten, zonder bang te hoeven zijn voor het beschadigen van de originele auto’s”, zei baas Adrian Hallmark. Wat de prijs van een volledig nieuwe en originele Bentley Blower gaat worden, is nog niet bekend.
Overigens is de Blower niet de eerste oude en legendarische Bentley die het merk in samenwerking met Mulliner recreëert. Vorige maand presenteerde het merk de 1939 Bentley Corniche. Die auto werd verwoest door ongelukken en bommen in de Tweede Wereldoorlog, maar werd door Bentley en Mulliner weer helemaal vanaf de grond opgebouwd. Ook daar gaf het merk geen kostenoverzicht van, maar het moge duidelijk zijn dat het in beide gevallen om duizelingwekkende bedragen gaat.