Bentley breidt modellengamma uit tot vijf types
Na het verdwijnen van de Mulsanne in 2020 bestaat het leveringsprogramma van Bentley uit slechts drie modellen, de Continental, Flying Spur en Bentayga. Vanaf 2025 zal de Engelse autobouwer het aanbod vergroten tot vijf types.
Dat heeft de fabrikant laten weten tijdens een presentatie over de toekomst van het prestigieuze merk. De autobouwer schakelt over op elektrisch aangedreven modellen. De verbrandingsmotor verdwijnt en daarmee ook de karakteristieke W12-motor. In 2025 moet de eerste elektro-Bentley een feit zijn. De auto zal een jaar eerder al getoond worden als concept, waarna de bouw van de elektrische SUV eind 2025 van start gaat.
‘Mulsanne’ trapt af
Naast deze denkbeeldige vervanger van de Mulsanne plant Bentley nog een nieuw model. Wat dat wordt, geeft het merk niet aan. Het wordt een type dat het huidige leveringsprogramma verrijkt. De bestaande Continental, Flying Spur en Bentayga blijven bestaan, maar worden afgelost door modellen met een elektrische aandrijflijn. De omschakeling start in 2025. In 2030 moet het herziene modellengamma een feit zijn, zo laat Bentley weten.
Opvolgers bestaande types elektrisch
De vijf modellen staan dus pas in 2030 in de prijslijst, zij het met elektrische aandrijflijn. In welke volgorde de Engelsen het programma vernieuwen, is niet bekend. Vast staat dat de eerste elektrische Bentley een aanvulling op het bestaande aanbod is. In 2025 heeft het merk dus al vier verschillende types. Vanaf dat moment wordt er elk jaar een nieuw model gelanceerd.
Investering voor acht jaar
Bentley haalt £ 2,5 miljard uit de eigen portemonnee om de transformatie naar fabrikant van elektromodellen in een CO2-neutrale omgeving mogelijk te maken. Dat bedrag wordt de komende acht jaar gespendeerd. De fabrikant eist van zijn dealers dat ook zij CO2-neutraal worden.
Plug-in hybridetechniek
Bentley heeft op dit moment geen elektromodel in het programma, maar rolt wel geëlektrificeerde aandrijflijnen uit om CO2-reductie op papier te bewerkstelligen en klanten aan een stekkeraansluiting te laten wennen. De fabrikant biedt de techniek al in de Bentayga aan, waar 20% van de kopers voor de geëlektrificeerde aandrijflijn kiest, en brengt binnenkort de plug-in hybridetechniek in de Flying Spur. Voor 2023 staat de Continental GT-familie op de nominatielijst om elektro-ondersteuning te krijgen.
Einde W12-motor
Op de vraag wanneer Bentley de laatste auto met W12-motor bouwt, kreeg Autovisie geen antwoord. De Engelsen zijn de grootste fabrikant en leverancier van twaalfcilindermodellen. Van de W12-krachtbron zijn er al meer dan 100.000 in een model van het Engelse merk gelepeld.