Nieuwe Bentley Continental GT is herkenbaar anders
Het ontwerp van de nieuwe Bentley Continental GT haalt een trucje uit. Op het eerste gezicht lijkt de Conti sprekend op zijn voorganger, maar hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer je ziet dat dat toch niet het geval is.
De bekende ingrediënten zijn er: de typische Bentley-grille, de dubbele koplampen, de geprononceerde schouderlijn en de algehele proporties van de Continental GT. Maar toch, wie langer met de ogen over het ontwerp gaat, neemt een minder bolle toet waar, veel scherper aangezette vouwen, een slanker profiel en een breder aangezet uiteinde. De Continental GT lijkt wat dat betreft een klein beetje op de Bentley EXP 10 Speed 6 Concept uit 2015.
Even sterk als GT Speed
Onder de motorkap ligt nog steeds een 6,0 liter twinturbo W12. De krachtbron levert nu 635 pk en daarmee is hij net zo sterk als de twaalfcilinder in de laatste Continental GT Speed. Combineer dat met een 80 kilogram lager gewicht en een nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling en het zal duidelijk zijn dat de Conti flink sneller is geworden. Van stilstand naar 100 km/h gaat in 3,7 seconden (was 4,5 seconden) en zijn top ligt op 333 km/h (was 319 km/h).
Net als de Bentayga is de Continental GT uitgerust met een 48 Voltsysteem en elektromechanische rolstabilisering. Daarbij heeft de luchtvering zo’n 60 procent meer luchtvolume in de comfortabelste stand voor een nog soepeler vliegend tapijt-gevoel. Het onderstel van de Bentley is met een grote draaiknop in te stellen op Comfort, Sport of Bentley.
Dynamischer rijgedrag
De vierwielaandrijving van de vorige Continental GT stuurde gewoonlijk 60 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Het nieuwe systeem stuurt standaard nog veel meer kracht naar de achterwielen voor een dynamischer rijgedrag en minder onderstuur. Bovendien past het de verdeling aan aan de situatie.
In het interieur van de Bentley vinden we uiteraard een orgie van leer, hout en chroom terug. Geinige feature: het dashboard van de Continental GT is met een druk op een knop aan te passen. Wil je het navigatiesysteem zien? Dat kan. Wil je navigatiesysteem niet zien? Dat kan ook. Dan draait het scherm weg en komt er een houten paneel te voorschijn. Wil je ook daar niet naar kijken? Dan roteert het paneel verder en laat het drie klokjes zien: een buitentemperatuurmeter, een kompas en een chronometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace