Bentley haalt Flying Spur V8 naar voren door problemen W12-versie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FFlyingSpurV8SOP-1.jpg)
Een klein jaar na de introductie van de W12-versie van de Flying Spur is Bentley in Crewe begonnen met de productie van de V8-versie. Dat was door de Engelsen niet voorzien. Het is pure noodzaak!
De eerste exemplaren rollen over de productielijn in de traditionele maar moderne Engelse fabriek en zullen vermoedelijk nog dit jaar bij de eerste dealers arriveren. De prestigieuze autofabrikant maakt het model op dezelfde lijn als de Flying Spur met W12-motor. Dat de twee naast elkaar zouden worden gemaakt – met later daar een plug-in hybrideversie bij – was voorzien, maar het moment is eerder dan gepland. Bentley moet!
Gaten dichten
Bentley wordt afgeremd in de productie van de W12-versie, nu de krachtbron opnieuw gecertificeerd moet worden. Aan die vernieuwde homologatie van de grote motor wordt momenteel gewerkt en heel het proces neemt meer tijd in beslag dan Bentley lief is. Vandaar dat de autobouwer snel schakelt en de voor 2021 geplande V8-versie nu al introduceert en op de markt brengt. Met de V8 in productie dicht Bentley de gaten die de W12-uitvoering laat vallen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FFlyingSpurV8SOP-2.jpg)
Recordaantal koopcontracten
De vraag naar de W12-versie is dermate groot dat de Engelse autobouwer het maar amper kan bijbenen. Niet specifiek voor de enige limousine in het programma, want Bentley heeft een recordaantal orders in portefeuille. Het merk startte het jaar al met een record aan koopcontracten, maar door de coronacrisis en de daaruit volgende lockdown in Engeland kwam de productie op een laag pitje te staan. Nu de bouw van de kostbare luxemodellen weer is opgestart en onder bijzondere regels doorgang vindt, hebben de dealers wereldwijd de orderportefeuille verder aangevuld. De Engelse autobouwer zet momenteel alle zeilen bij om aan de wereldwijde vraag te voldoen.
Certificering
Bentley heeft de V8-versie niet nodig om de verkoop van de Flying Spur een extra impuls te geven. Het model komt er juist om de gaten die de W12-uitvoering door de aflopende certificering laat vallen in te vullen. De orders voor de W12-typs worden met vertraging verwerkt.
100 kg lichter
De nieuwe Flying Spur V8, die in een tijdspanne van 100 uur 84 individuele productiestations passeert, krijgt dezelfde motor als de Continental-modellen onder de kap. Het gaat om de achtcilinder uit de Porsche Panamera. Het motorblok, dat bijdraagt aan een 100 kg lager wagengewicht dan de W12-versie, heeft een cilinderinhoud van 4,0-liter en levert dankzij twee turbo’s 550 pk aan vermogen en 770 Nm aan koppel. Daarmee sprint de limousine – sinds het verdwijnen van de Mulsanne de enige in het Bentley-gamma – in 4,1 tellen van stilstand naar 100 km/h. De 160 km/h staat na 8,8 seconden op de teller. De topsnelheid van de vier- tot vijfpersoons Flying Spur bedraagt 318 km/h.
Video test Bentley Flying Spur W12
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had