Bentley’s stekkerhybride komt over 15 maanden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBentley-Mulsanne-neus-e1468227078739.jpg)
Nog 15 maanden en dan is Bentley’s eerste stekkerhybridemodel beschikbaar. Welk model de eer krijgt, wil Bentley-topman Wolfgang Dürheimer nog niet verklappen. Een conceptversie werd eerder in de vorm van een Mulsanne gepresenteerd. In maart 2018 is de auto met een stekkeraansluiting in ieder geval beschikbaar.
Het Britse luxemerk kiest bewust voor de stekkerhybridetechniek. “We zien de hybride-aandrijflijn niet als tussenoplossing maar vooral als een die heel goed past bij Bentley”, legt Wolfgang Dürheimer uit. “De elektropower smeert soepel de koppelgaten die een verbrandingsmotor laat liggen goed dicht.” Als we als succesvol voorbeeld Lexus noemen, knikt Dürheimer instemmend. Hij voorspelt geen “alles of niets” als het gaat om elektrisch versus verbrandingsmotor, maar een mix waarbij ook hybrides en waterstof in alle mogelijke vormen een plaats krijgen.
Diesel
Met de Bentayga Diesel -een weinig spannende naam- introduceert Bentley voor het eerst een zelfontbrander in een van zijn modellen. Die Bentayga heeft een V8 dieselmotor, die ook gebruikt wordt in de Audi SQ7 en Porsche Panamera 4S Diesel. De volgende nieuwe aandrijflijn voor het merk is de stekkerhybride, die eerder in de Mulsanne als concept is gepresenteerd. Een dergelijke aandrijflijn is al voorhanden bij Porsche, in combinatie met een zescilinder benzinemotor.
Ook bij Audi bestaat een dergelijke aandrijflijn voor de Q7, maar dan in combinatie met een zescilinder dieselmotor. Toch is de kans groot dat Bentley een accupakket gaat combineren met een achtcilinder en dat hij niet alleen efficiënter wordt, maar ook nog een stuk sneller. De Mulsanne Hybrid concept had namelijk een vermogen van meer dan 600 pk.