Benzine- en dieselprijzen gaan eindelijk dalen
De prijzen van benzine en diesel gaan waarschijnlijk dalen. Dit komt omdat de olieprijzen aan het zakken zijn.
Paul van Selms van UnitedConsumers laat aan De Telegraaf weten dat ondanks dat de prijs van olie gekoppeld is aan die van brandstof, de prijs niet direct verlaagd wordt wanneer de koers van olie daalt. Prijsverhogingen worden volgens de marktdeskundige altijd sneller doorgevoerd dan prijsverlagingen.
Benzine- en dieselprijs van meer afhankelijk dan olieprijs
Daarbij zijn de prijzen van diesel en benzine niet enkel afhankelijk van de olieprijs. Zo heeft ook de koers van de dollar en euro invloed op de benzineprijs. Als een dollar in waarde stijgt ten opzichte van de euro, bijvoorbeeld als die munt veel inflatie heeft, zie je een minder sterke daling in de brandstofprijzen in euro’s.
Daarbij maken leveranciers van diesel en benzine om verschillende redenen meer kosten dan normaal. “Kijk naar Shell. Die hebben net miljarden afgeschreven vanwege de oorlog in Oekraïne. Dat nodigt niet uit tot een prijsverlaging”, zegt Van Selms. Met de afschrijvingen doelt hij op de bezittingen van Shell in Rusland. Het terugtrekken van het bedrijf uit het land kost tussen de 4 en 5 miljard dollar.
Torenhoge benzineprijzen, hoe snel verdien je een LPG-installatie terug?
De olieprijzen zijn gedaald tot bijna hetzelfde niveau als voor de oorlog in Oekraïne. Dit klinkt in eerste instantie positief, maar de daling heeft te maken met een zorgelijke ontwikkeling in China. Het aantal coronabesmettingen in het land blijft toenemen, waardoor er minder olie geïmporteerd wordt.
Nog de vraag hoe de brandstofprijzen zich ontwikkelen
Wat de prijzen van diesel en benzine de komende tijd gaan doen, weet niemand. Het is sterk afhankelijk van hoe de oorlog in Oekraïne zich ontwikkelt en of de situatie rondom corona (in China) verslechtert of verbetert.
Zo min mogelijk benzine verbruiken met een Peugeot 106
Aan de benzine- en dieselprijzen kun je zelf weinig doen. Wel kun je proberen zo zuinig mogelijk te rijden. Autovisie ging vorig jaar de uitdaging aan om een auto zo zuinig mogelijk te maken. We namen een oude Peugeot 106 en haalden een verbruik van 1 op 32. Hoe we dat deden, zie je in deze video.