Benzinesnuiven in Museo Alfa Romeo
Het is weekend! Even het hoofd leeg maken, lekker benzinesnuiven en genieten van een deel van de imponerende collectie van het Museo Alfa Romeo in Milaan. Een beeldverslag.
Alfa Romeo is een combinatie van A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) en de achternaam van Nicola Romeo, de zakenman die het bedrijf in 1915 overnam. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde de fabrikant vooral luxeauto’s in beperkte oplagen. Daarna stapte Alfa Romeo over op de massaproductie van kleinere modellen. Het merk was tot en met 1995 actief in de Verenigde Staten en sinds 2014 weer, in eerste instantie alleen met de 4C. In Europa ging het lange tijd niet goed met Alfa Romeo. Nieuwe modellen als de Giulia en de Stelvio moeten daar verandering in brengen.
In de Eerste Wereldoorlog richtte A.L.F.A. zich op de productie van vliegtuigmotoren, munitie, generatoren en andere apparaten waar het Italiaanse leger behoefte aan had. Twee jaar na de oorlog, in 1920, veranderde de fabrikant zijn naam naar Alfa Romeo. Vrijwel gelijk boekte het merk grote successen in de racerij. Het hoofd van Alfa’s raceafdeling was niemand minder dan Enzo Ferrari.
Luxeauto’s
In 1933 stond Alfa Romeo op omvallen. Het bedrijf werd gered door de Italiaanse regering van Benito Mussolini. De fabrikant werd een nationaal symbool en hield zich in die jaren vooral bezig met de bouw van vaak unieke luxeauto’s; wonderschone modellen met door Touring of Pininfarina getekende carrosserieën. Henry Ford zei daarover in 1939: “Als ik een Alfa Romeo voorbij zie komen, dan neem ik mijn hoed af.”
Formule 1
Na de Tweede Wereldoorlog deed Alfa Romeo het wederom goed op de circuits. Het merk won in 1950 en 1951 de Formule 1-titel. In de jaren zestig racete het vooral met touring cars als de GTA (1965 – 1969) en prototypes van de 33-serie (1966 – 1977). Beroemde straatauto’s uit die tijd zijn de Giulia (1962 – 1977), de Spider (1966 – 1993), de Montreal (1970 – 1977) en de Alfasud (1972 – 1983). Een zwarte bladzijde was de Arna (1983 – 1987), een Nissan Cherry met andere logo’s.
Nieuw leven
Eind jaren negentig leefde Alfa Romeo op door de introductie van de 156(1996 – 2007) en 147 (2000 – 2010). Tussen 2007 en 2010 bouwde de fabrikant duizend stuks van de exclusieve 8C Competizione en 8C Spider. In 1999 produceerde Alfa Romeo nog 200.000 auto’s per jaar, een aantal dat in 2015 nog maar 57.000 bedroeg. Het merk is nieuw leven ingeblazen met de Giulia (vanaf 2016) en de Stelvio (vanaf 2016), waarvan ook 510 pk sterke Quadrifoglio-varianten zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar