Bestaat er een stoerdere Toyota Celica dan deze? Wij denken van niet
Klassieke Toyota Celica’s zijn gaaf. Maar zo gaaf als deze hebben we ze nog niet vaak gezien. Dit is een Celica RA40 uit 1979, een originele rallywagen van het Toyota Team Europe. En hij is nog te koop ook, bij Silverstone Auctions.
Toyota is op dit moment actief in het Wereldkampioenschap Rally met de GR Yaris. Het Japanse merk heeft een lange geschiedenis in de sport, die begon in de jaren zeventig. De twee belangrijkste wapens van Toyota in de afgelopen vijftig jaar waren de Corolla en Celica.
In 1977 viel definitieve keuze op Toyota Celica
Het officiële Wereldkampioenschap Rally bestaat sinds 1973 en Toyota is al vanaf het begin actief. In eerste instantie zette het merk de Corolla en de Celica naast elkaar in, afhankelijk van het evenement, maar in 1977 viel de definitieve keuze op de Celica.
Succes voor de Celica in Groep B en Groep A
In het Groep B-tijdperk, dat liep van 1982 tot en met 1986, kon de Toyota Celica Twin Cam Turbo TA64 weinig potten breken. De auto blonk alleen uit in de woestijn en won alle Afrikaanse rally’s waarin hij werd ingezet.
De Celica GT-Four Groep A – zie Peters Proefrit – die daarna kwam, was een heel stuk succesvoller. In de bekwame handen van onder meer Carlos Sainz – de vader van Formule 1-coureur Carlos Sainz Junior – won de rallycoupé twee constructeurstitels en vier rijderskampioenschappen.
Laatste door Toyota Team Europe gebouwde RA40
Deze Toyota Celica RA40 kwam uit in Groep 4, de klasse vóór Groep B. Er zijn maar een handjevol exemplaren gemaakt, door Toyota Team Europa in Keulen, en dit is de allerlaatste.
Chassisnummer TA40000100666 nam deel aan de Acropolis Rally in Griekenland, de 1000 Lakes Rally in Finland en de RAC Rally in Engeland, allemaal in 1980. Een jaar later reed hij nog wat rally’s in het Britse kampioenschap, waarna Toyota hem te koop zette in het blad Autosport.
Meer dan dertig jaar van één eigenaar geweest
De huidige verkoper kocht de Celica meer dan dertig jaar geleden en heeft hem uitstekend onderhouden. In de afgelopen tien jaar is de Toyota alleen gebruikt voor historische rallydemonstraties, zoals het Donington Park Historic Festical en de Rally of the Midlands.
Voorin de Toyota Celica ligt een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenas en twee Weber-carburateurs. Zijn vermogen van ongeveer 200 pk gaat via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen.
Tel je ruim 160.000 euro neer voor deze oude rallyheld, dan krijg je er een hele verzameling onderdelen bij, zoals elf originele Minilite- en BBS-wielen, een originele krik van het toenmalige Toyota-team, veren, dempers, lichtunits, carrosseriedelen en meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Nieuwe 2,0-liter levert 600 pk, wat gaat Toyota ermee doen?
-
Zoek je een probleemloze occasion? Kijk dan eens naar deze
-
Vergeet de Supra! Dit is de dé jaren 90-sportwagen van Toyota | Sjoerds Weetjes 407
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?