Bij Polestar kijken ze raar op van deze Aiways U6. Waar zit de spion?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FAiways-U6-10.jpg)
Bij Polestar zetten ze nu gelijk de interne recherche aan het werk: waar zit de spion van Aiways? Want het is toch wel overduidelijk dat de ontwerpers van de Aiways U6 met meer dan een schuin oog naar de Polestar 2 hebben gekeken.
Er wordt nog steeds een beetje lacherig gedaan over de Chinese auto-industrie. Waarom? Omdat sommige Chinese fabrikanten het niet zo nauw nemen/namen met intellectuele eigendomsrechten. Het beruchtste voorbeeld is de Landwind X7, een regelrechte kopie van de Range Rover Evoque.
Aiways U6 concurrent van Polestar 2
Nou zullen we Aiways echt niet betichten van kopieergedrag, maar de tekenaars van deze U6 hebben vast naar concurrent Polestar gekeken. Want zoals je kunt zien, doet het nieuwe model erg denken aan de Polestar 2, met een vergelijkbaar silhouet en dezelfde cross-over-elementen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FAiways-U6-15.jpg)
Aiways is tot nu toe beperkt actief in Nederland; alleen de U5, een elektrische SUV, is hier te krijgen. Deze Aiways U6 komt echter ook naar ons land.
Aiways U5 vs. Volkswagen ID.4: Chinese start-up versus een Duitse gigant
Hij is een soort hoger op de poten staande fastback/cross-over, die zijn pijlen richt op de Polestar 2. De Aiways is 20 centimeter langer, maar de specificaties komen wel aardig overeen.
Maximaal 400 kilometer op één batterijlading
In de bodem van de U6 ligt een 63 kWh-batterijpakket, waarmee hij zo’n 400 kilometer ver zou moeten kunnen komen. De Polestar 2 Standard Range, die ook een 63 kWh-accu heeft, komt op papier net 40 kilometer verder. Ook qua vermogen en koppel zijn de twee vergelijkbaar: 218 pk en 315 Nm voor de Aiways en 225 pk en 330 Nm voor de Polestar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FAiways-U6-13.jpg)
Komt het op snelladen aan, dan presteert de U6 onder de maat: 90 kW. Zelfs een huidige Opel Corsa-e/Peugeot e-208 is al sneller, met 100 kW. We zijn benieuwd hoe de Aiways het in Nederland gaat doen. De U5 is namelijk geen verkooptopper, met slechts 440 verkochte exemplaren in drie jaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FAiways-U6-20.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had