Bij Skoda verdwijnen meer dan 8.000 banen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FElroq_34front_right.jpg)
Op z’n zachtst gezegd, gaat het niet zo lekker in autoland. Mercedes schrapt banen, Volkswagen doet hetzelfde, bij Maserati wordt de geldkraan dichtgedraaid en ook Skoda moet maatregelen nemen. Het merk gaat meer dan 8.000 banen schrappen.
Bij Skoda werken ongeveer 41.000 mensen en daarvan gaat 20 procent zijn baan kwijtraken, aldus CEO Klaus Zellmer tegen Automobilwoche. Tijdelijke contracten worden niet verlengd en mensen die met pensioen gaan worden niet vervangen. Er vallen geen gedwongen ontslagen.
Hoge kosten ontwikkeling EV’s
Skoda doet het uitstekend, maar toch moet het snijden in de kosten, met name omdat het ontwikkelen van nieuwe EV’s zoveel geld kost. En toch wil Skoda er meer. Zellmer denkt aan een elektrische Octavia, zo zei hij: “Een elektrische auto erbij zou Skoda goed doen.”
Geen Skoda-versie van VW ID.1
Het merk introduceert later dit jaar de Epiq, die zijn techniek deelt met de Cupra Raval en Volkswagen ID.2. Een Tsjechische afgeleide van de nóg compactere ID.1 komt er naar verluidt niet. Skoda zou geen opvolger van de Citigo willen, omdat de winstmarges erop minimaal zijn.
Lage marges op elektrische auto’s
Volgens Zellmer zijn die marges nu al een probleem. Op een Elroq wordt veel minder verdiend dan op een vergelijkbare Karoq, legde hij uit. Eerder hoorde Autovisie hetzelfde van de ontwikkelingsbaas van Volkswagen.
Uitbreiding naar India en Vietnam
Skoda heeft zichzelf tot doel gesteld om dit jaar meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen, acht procent meer dan in 2024. De fabrikant wil uitbreiden in Azië (India en Vietnam). Dit om minder afhankelijk te worden van Europa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Test Skoda Elroq: in de juiste configuratie veel auto voor het geld
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
De vernieuwde Skoda Enyaq lijdt gezichtsverlies
-
Aan de ruimte van deze occasion kan geen concurrent tippen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Deze compacte, elektrische Kia gaat rond de 30.000 euro kosten
-
Oh, oh! Stellantis schrapt miljardeninvestering in Maserati
-
Eindelijk! Op deze auto zitten racefans al jaren te wachten
-
Elektrische Ceed-opvolger: dit is de Kia EV4
-
In deze stad betaal je het meest voor je autoverzekering
-
Column: dit had ’s werelds derde autoconcern moeten worden