Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 12 nov 2024
Leestijd: 2 minuten

Bijna helft klusjesmannen kan vanaf 2025 binnenstad niet meer in

Vanaf 1 januari 2025 gaan in verschillende Nederlandse steden zero-emissiezones gelden. Vrachtauto’s en bestelbusjes met verbrandingsmotor zijn dan niet meer welkom. Dat zal grote gevolgen hebben voor kleine ondernemers.

Dat blijkt uit onderzoek van dienstverleningplatform Trustoo. Een data-analyse onder bijna 600 lokale ondernemers laat zien dat maar liefst 42 procent van alle Nederlandse klusjesmannen vanaf komend jaar niet meer kunnen werken in de ongeveer dertig binnensteden waar dan een zero-emissiezone geldt.

Nog niet klaar voor zero-emissiezones

Gemeenten moeten minimaal vier jaar van te voren aangeven hoe een emissievrije zone eruit komt te zien. Hoewel dit ondernemers enige tijd zou moeten bieden om zich voor te bereiden, blijkt dit voor velen niet genoeg. In verschillende grote gemeenten gaat vanaf begin volgend jaar een zero-emissieregeling van kracht, maar volgens Trustoo denkt zeker twee derde van de lokale ondernemers daar pas over minstens drie jaar klaar voor te zijn.

Wegenbelastingvrij Toyota-busje is klaar om camper te worden

Dit is niet alleen nadelig voor de ondernemers die hierdoor minder opdrachten kunnen aannemen, maar ook voor de consument. “Wanneer het aanbod daalt, stijgen de prijzen”, zegt Lars Freriks, mede-oprichter van Trustoo. “De consument gaat hier uiteindelijk de prijs voor bepalen, dat kan niet anders.”

Overgangsregeling

Van de kleine groep die nu aan al wel aan de zero-emissieregels voldoen, heeft slechts een vijfde een volledig elektrisch voertuig. De rest heeft vooral ingezet op de overgangsregeling waarmee recent aangeschafte brandstofvoertuigen nog iets langer uitgezonderd worden van de harde beperkende regels.

Deze dikke gezinsdiesel schreef 90.000 euro af en mag gewoon milieuzones in

“Het lijkt erop dat een groot gedeelte van de lokale dienstverleners in de afgelopen maanden vooral heeft geïnvesteerd in maatregelen om aan de overgangsregeling te voldoen. Ondanks dat je nu een tijdje vooruit kunt, is het op de lange termijn geen winnende strategie”, aldus Freriks.

Elektrische bestelbus of vrachtwagen te duur

Slechts enkele ondernemers zijn van plan op korte termijn een elektrische bestelbus of vrachtwagen te kopen. Dat het er zo weinig zijn is niet gek. Nieuwe, elektrische bestelbusjes kosten minstens dertig mille en hebben een WLTP-bereik van zo’n 300 kilometer (en deze supersportieve EV-bus is zelfs nog veel duurder). Tja, dat is even wat anders dan een spotgoedkoop dieselbusje met megabereik.

GemeenteZero-emissiezone per
Almere01-01-2028
Alphen aan de Rijn01-07-2026
Amersfoort01-01-2025
Amsterdam01-01-2025
Apeldoorn01-01-2025
Arnhem01-06-2026
Assen01-01-2025
Delft01-01-2025
Den Bosch01-03-2025
Den Haag01-01-2025
Deventer01-01-2028
Dordrecht01-01-2026
Ede01-01-2030
Eindhoven01-01-2025
Enschede01-07-2025
Gouda01-01-2025
Groningen01-04-2025
Haarlem01-06-2025
Haarlemmermeer (Schiphol)01-01-2026
Hilversum01-01-2027
Leiden01-01-2025
Maastricht01-01-2025
Nijmegen01-01-2025
Rotterdam01-01-2025
Tilburg01-01-2025
Utrecht01-01-2025
Venlo01-01-2027
Zaanstad01-01-2026
Zwolle01-01-2025

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.