Bijzondere occasion: Mercedes 190E met Pagani-V12 te koop!
Vandaag lichten we een bijzondere occasion uit. In deze Mercedes 190E W201 zijn meer dan 1500 manuren gestoken om een van een Pagani-V12 te voorzien. Na 3,5 jaar bouwen is de auto zelfs straatlegaal. Ideaal om RS6’tjes te pesten!
Deze 190E heeft namelijk maar 4,84 seconden om de 100 km/h aan te tikken, dus moet dat prima lukken. Dat komt allemaal door de M120-motor van Mercedes-Benz. Dat is in grote lijnen dezelfde V12-motor die we vinden in de Pagani Zonda C12. Daar is-ie goed voor 550 pk en 640 Nm aan koppel. In deze Mercedes-Benz is-ie volgens de eigenaar goed voor 424 pk en 585 Nm. Toch is de auto niet gebouwd om hard te gaan in een rechte lijn. “De meeste mensen snappen niet dat ik een engineering-standunt wil maken. Het gaat er in eerste instantie om hoe soepel hij rijdt en dat er een V12 in deze auto zit”, zo vertelt Johan Muter, de man die de auto bouwde, aan Autovisie.
V12
Hoewel de 190E dus dezelfde motor als de Pagani heeft, is dat niet de donorauto voor deze Benz. De krachtbron haalde Muter uit een Mercedes-Benz 600 SEL. Uiteraard paste die motor niet één-op-één in de 190E. “Mij werd verteld dat deze V12 niet in een 190E past. Nou, dat moet je niet tegen mij zeggen”, vertelt Muter met een knipoog. Onder andere het subframe en de motorsteunen zijn aangepast om de gigantische twaalfcilinder te laten passen. Ook de transmissie (een automatische vijfbak), de motor- en oliekoeling, het differentieel en de aandrijfassen zijn uit een 600 SEL gehaald. Maar niet alles is van Mercedes-Benz. Zo heeft Muter de veren van de Duitse concurrentie (een BMW 3 Serie E36) gebruikt.
Sleeper
Aan het exterieur van de 190E zit weinig bijzonders, al blijft het natuurlijk een fraaie auto om te zien. De eigenaar heeft naar eigen zeggen de auto zo standaard mogelijk proberen te houden. Zelfs de uitlaat is ongeveer gelijk aan de originele. Toch verraden de openingen in de koplampen – voor meer toevoer van lucht – dat de Mercedes aangepast is. Maar dat er een V12 onder de kap ligt, verwachten velen voor het stoplicht waarschijnlijk niet. Om een snelle auto te maken had Muter het zichzelf echter wel veel makkelijker kunnen maken. “Voor hetzelfde budget had ik er een zescilinder met een enorme turbo in kunnen leggen. Dan had-ie 800 à 900 pk gehad, en dat is technisch gezien veel makkelijker”, zegt Muter, die het belangrijk vond om écht iets bijzonders te maken.
Te goedkoop
Na veel tijd in de auto te hebben gestoken heeft is Muter op een vraagprijs van 68.950 euro uitgekomen. Hij krijgt naar eigen zeggen elke dag mailtje van geïnteresseerden, maar of er al een potentiële koper is, wil de eigenaar nog niet laten weten.
V8 turbo project
Wel hoopt Muter dat-ie zo snel mogelijk van zijn 190E af is. “Ik heb de ruimte in de schuur nodig om aan mijn volgende project te sleutelen”, zo vertelt hij. Ook hierbij maakt Johan het zichzelf niet makkelijk. Zijn dagelijkse auto, een Mercedes S124 (W124 TE stationwagon) wordt namelijk voorzien van een 5,0-liter V8 (M113-motor). Wanneer de creatieveling aan zijn nieuwe project kan beginnen is dus nog maar de vraag. “Als ik in ongeveer twee weken kan beginnen, is-ie voor de zomer wel af”, zo besluit Muter.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace