Herboren Bizzarrini maakt concrete plannen voor de toekomst
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F4bdf1787-9750-468f-aaab-9de6997f1cc5.jpg)
Er is nóg een historisch en legendarisch automerk dat bezig is met een wedergeboorte. Bizzarrini heeft namelijk onlangs concrete toekomstplannen met de wereld gedeeld.
Voordat we je vertellen over die plannen, is het wellicht goed om het even over Bizzarrini te hebben. Want hoewel dat een legendarisch merk is, zal de naam niet bij iedereen bekend in de oren klinken. Bizzarrinni is van origine het automerk van Giotto Bizzarrinni, die in 1926 in Livorno het levenslicht zag.
Ferrari 250 GTO
De Italiaan kwam uit een welgestelde familie en studeerde in 1953 af als ingenieur van de universiteit van Pisa. Kort daarna ging hij aan de slag bij Alfa Romeo, en daarna bij het toen al roemruchtige Ferrari. Daar werkte hij als ontwikkelaar, ingenieur, ontwerper en testrijder en had hij een flinke bijdrage aan bijvoorbeeld de legendarische 250 GT SWB en 250 GTO.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FFerrari-250-GTO-Talacrest-10-Autovisie.nl_.jpg)
Als gevolg van hevige interne onenigheden moest Bizzarrini Ferrari in 1961 verlaten. Naast allerlei andere projecten (waaronder de ontwikkeling van de fameuze 250 GT SWB Drogo of ‘Breadvan’, startte hij z’n eigen bedrijf op: Societa Autostar. Via dat bedrijf kwam hij in contact met Ferruccio Lamborghini, die Bizzarrini vroeg een V12 voor zijn auto’s te ontwikkelen. Die twee Italiaanse achternamen zijn tot op de dag van vandaag onlosmakelijk met elkaar verbonden vanwege die iconische twaalfcilinder.
Iso Grifo
Bizzarrini werkte in het begin van de jaren 60 ook voor het Italiaanse Iso, maar de samenwerking stopte al snel omdat de ingenieur zich liever wilde richten op sportwagens. Hij verliet het schip, maar behield wel de rechten om de Grifo, een model van Iso, verder te ontwikkelen. Bizzarrini was dus geboren als automerk, en bouwde in de jaren 60 een aantal bijzonder fraaie race- en sportwagens, als de 5300 GT (de Grifo die door Bizzarrini was doorontwikkeld) en de P538. In 1969 stopte zijn bedrijf vanwege financiële problemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2Fbizzarrini_p538_15.jpeg)
In de decennia daarna keerde de naam terug op verschillende studiemodellen, maar tot echte productieauto’s kwam het nooit. Tot nu, want Bizzarrini heeft concrete plannen voor de toekomst. Inmiddels is de merknaam in handen van het Londense Pegasus Auto, waar onder andere Rezam M Alroumi en Ulrich Bez, beide grote namen uit de autowereld en (o.a.) afkomstig van Aston Martin, aan het roer staan.
5300 GT
Pegasus Auto is van plan om in de nabije toekomst twee modellen te lanceren die het merk Bizzarrini doen herleven. Het begint met de 5300 GT Revival Corsa, een moderne replica van de hierboven besproken 5300 GT. Dat is immers de auto waar de Italiaanse ingenieur direct furore mee maakte. Daar zullen in totaal 24 exemplaren van verschijnen, die elk met de hand gebouwd worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F1965-bizzarrini-5300-gt-penned-by-gg-in-1964.jpg)
Het gaat niet om exacte kopieën van het origineel. Optisch wijkt de auto niet af van het model uit de jaren 60 en ook onderhuids zijn er overeenkomsten, maar ook verschillen. De 5300 GT Revival Corsa heeft een lichtgewicht carrosserie gemaakt van composiet materiaal en een buizenframe. Binnenin wordt elke auto voorzien van een door de FIA gecertificeerde rolkooi.
Lichter dan het origineel
De onafhankelijke achterwielophanging is nieuw, maar Pegasus spreekt nu over een ‘period-specifc’ 5,3-liter V8 met Weber-carburateurs, goed voor zo’n 400 tot 480 pk. Het origineel had een krachtbon van Chevrolet met hetzelfde slagvolume, goed voor 400 pk. Verder heeft de Revival Corsa schijfremmen rondom en een wagengewicht van 975 kg. Da’s lichter dan het origineel, want dat woog 1200 kg.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F72808f40-b4f3-4a2b-bb9c-e9b62ce3b01e.jpg)
Als Bizzarrini, of beter gezegd Pegasus Auto, de 5300 GT Revival Corsa heeft geïntroduceerd, volgt er spoedig een tweede model. Die auto zal geen moderne opvolger van een klassieke Bizzarrini zijn, maar juist een compleet nieuw en hedendaags model.
Giugiaro
Wel is er een overeenkomst tussen de twee nieuwe auto’s van het Italiaanse merk, want ook de nieuwe sportwagen wordt door Giugiaro getekend. De beroemde auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro was immers ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Iso Grifo en Bizzarrini 5300 GT. Details over die auto zijn er nog niet, al weten we wel dat-ie niét elektrisch aangedreven zal zijn. Pegasus Auto spreekt nu over de aanwezigheid van een ‘iconische verbrandingsmotor’. We wachten geduldig af.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2Fbizzarrini_manta.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had