Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Blaze EV Classic is het beste alternatief voor een scooter

Retro is helemaal hip, helemaal in combinatie met elektrotechniek. Dat blijkt maar weer uit deze Blaze EV Classic, een bescheiden eerbetoon aan de racers van voor de oorlog.

Blaze is een fabrikant van elektrische scooters, maar is niet bang om buiten de gebaande paden te gaan. Zo presenteerde het eerder al de Next Cruiser, een mini-replica van de originele Jeeps. Ook levert het al een tijdje een elektrische trike. De Japanse scooterbouwer tovert nu weer iets uit de hoge hoed.

Mini-EV

De EV Classic is een heel klein model, maar groot genoeg voor een volwassene. Het design van de mini-EV is een eerbetoon aan de vooroorlogse race-auto’s, die allemaal een vergelijkbaar ‘sigaar-ontwerp’ hadden. Denk bijvoorbeeld aan de 6C en 8C van Alfa Romeo, maar ook aan de Silver Arrow van Auto Union en de Le Mans-auto’s van Aston Martin.

Qua specificaties komt de Blaze niet in de buurt van die legendes. De topsnelheid bedraagt zo’n 50 km/h, terwijl het rijbereik rond de 50 kilometer ligt. Dat is waarschijnlijk wel snel genoeg, gezien het formaat van de auto. De EV Classic is volledig elektrisch, weegt 200 kilogram en is in een uur of 8 (!) op te laden. De kekke, grote speelgoedauto is 2,3 meter lang en 1,2 meter breed. Er is plek voor één persoon én ruimte voor een kenteken. Dat betekent dat je met deze racer de openbare weg op mag in Japan. Perfect alternatief voor een standaard scooter, toch?!

Baby II

Daarmee lijkt deze EV Classic wel heel erg op de Baby II die Bugatti vorig jaar opnieuw lanceerde. We zeggen opnieuw, omdat Bugatti al een keer eerder een kleine auto ontwikkelde. Ettore Bugatti bouwde in de jaren ’30 een kleine replica van de Type 35 voor zijn zoon, en later ook voor klanten. Vorig jaar startte Bugatti met hetzelfde project als eerbetoon aan de oprichter van het Franse merk.

De 500 exemplaren die de Franse fabrikant aanbiedt zijn allemaal elektrisch. Er zijn drie versies met maximaal 13,4 pk aan vermogen. Daarmee is een topsnelheid van 70 km/h mogelijk. Het rijbereik ligt tussen de 25 en 50 kilometer.

Prijsverschil

Zeer vergelijkbaar met dat van de Japanse Blaze EV Classic, dus. Het grote verschil tussen de twee zit ‘m uiteraard in de prijs. Want waar de Aziatische ‘vooroorlogse’ racer ongeveer 7000 euro kost, moet je Bugatti minstens 30.000 euro betalen voor een exemplaar. Dat weerhield trouwe klanten overigens niet om er eentje te bestellen, want alle 500 exemplaren waren al snel verkocht. Nu klinkt de EV Classic sowieso als een betere deal. Nu maar hopen dat Blaze ook Nederlandse orders accepteert. Pre-orderen kan wel via de website. De eerste exemplaren worden naar verwachting volgende maand in het thuisland geleverd.

Bron: Carscoops

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.