BMW 1 M Coupé: Voor dwarse types
Testredacteur Peter Hilhorst keek in 2011 meer door de zijramen van de 1 M Coupé dan door de voorruit, want driften in de compacte BMW is kinderspel. Hoewel, wie de uitbrekende achterkant van de Duitser wil opvangen, moet scherpe reflexen hebben.
“De 1 M Coupé is helemaal afgestemd op overstuur, maar er is een streng deurbeleid voor dit vermakelijke feest”, schreef Hilhorst. “Als je niet bedreven bent in het opvangen van een uitbrekende achterkant, dan is het raadzaam het ESP aan te laten. Het grensbereik van de 1 M Coupé is namelijk dun en ligt heel ver weg. […] Als de tractie verdwijnt, dan gebeurt dat achter én abrupt. Het differentieel hapt dan agressief en de achterkant schiet naar buiten.”
En hoewel de 1 M Coupé in bepaalde opzichten geen echt M-product is – de motor komt gewoon uit de 135i – hoeft het 340 pk sterke model zich nergens voor te schamen. “Zeuren over zijn niet unieke motor lijkt zoeken naar een stok om mee te slaan, want de aandrijflijn van de 1 M Coupé is in absolute zin helemaal geweldig. Hij slaat zelfs aan het muiten binnen de M-divisie. […] De 1 M Coupé klaart het sprintje naar 100 km/h in 4,7 seconden, net zo snel als een M3.”
“Als de tractie verdwijnt, dan gebeurt dat achter én abrupt”
In het interieur is helaas weinig M-beleving te vinden. En dat terwijl het uiterlijk van de 1 M Coupé een en al daadkracht uitstraalt. Hilhorst: “Gezien zijn bekende botten heeft BMW het noodzakelijk geacht hem een wild uiterlijk mee te geven. Hij is onbeschaamd breed en ziet eruit alsof hij veel te veel spiermassa in een te klein shirtje heeft geperst. De uitgeklopte wielkasten zijn echter bittere noodzaak, want de spoorbreedtes zijn flink groter. Vóór 60 mm breder dan de 135i, achter 40 mm.”
Al met al bracht de 1 M Coupé Hilhorst licht aan het twijfelen over het bestaansrecht van de M3. Want ja, de motor van de kleinste M is weliswaar iets te beschaafd, maar verder laat de 1 M Coupé geen steek vallen. “De dynamische kwaliteiten van de 1 M Coupé stemmen tot groot enthousiasme, zelfs tot euforie, want de compacte coupé rijdt subliem. Zijn karakter is puur en onvermengd, precies zoals het M-logo ooit bedoeld is.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace