Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 20 feb 2020
Leestijd: 2 minuten

BMW 3 Serie is niet meer de meest gezochte occasion in Europa

Na 11 jaar is de BMW 3 Serie van zijn troon gestoten als meest gezochte occasion in Europa. De Dreier is verslagen door… jawel, de Volkswagen Golf.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Europa Rapport van Autoscout24, het grote online portal dat in het gehele continent kan worden gebruikt. In het rapport heeft de organisatie de vraag en aanbod van meer dan twee miljoen occasions in zeven Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, model, prijs en kleur. Autoscout24 keek naar zoekgedrag in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje.

Chauvinisme

Daaruit is dus gebleken dat de Volkswagen Golf de meest gezochte occasion is, nadat de BMW 3 Serie elf jaar lang de lijst domineerde. 4,1% van de totale zoekopdrachten uit de genoemde landen waren gericht op een Volkswagen Golf. Het model staat in België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Spanje ook op de eerste plek. In Frankrijk en Italië blijkt men opnieuw chauvinistisch: daar staan respectievelijk de Renault Clio en Fiat Panda op de eerste plek. De Top 5 van meest gezochte occasions, die wordt gedomineerd door Duitse auto’s, ziet er als volgt uit:

  • Volkswagen Golf (4,1%)
  • BMW 3 Serie (3,5%)
  • Mercedes-Benz C-Klasse (2,8%)
  • Audi A4 (2,3%)
  • Mercedes-Benz E-Klasse (2,3%)
Volkswagen Golf

In Nederland ziet de Top 5 – wat vraag naar occasions betreft – er als volgt uit:

  • Volkswagen Golf (4,4%)
  • BMW 3 Serie (3,4%)
  • Volkswagen Polo (2,4%)
  • Mercedes-Benz C-Klasse (1,9%)
  • BMW 5 Serie (1,8%)

De prijzen van die populairste modellen zijn ten opzichte van 2018 iets gestegen, al zijn de prijzen voor de Mercedes-Benz C- en E-Klasse wel flink omhoog gegaan. De C-Klasse werd als occasion gemiddeld 3,8% duurder en kostte in 2019 €25.138, de E-Klasse steeg met maar liefst 4,8% naar een gemiddelde prijs van €27.805.

Ford

AutoScout deed ook onderzoek naar de populairste merken in Europa, en opnieuw werd die lijst gedomineerd door Mercedes-Benz (13,5%), Volkswagen (12,3%), BMW (12,2%) en Audi (11,2%). De vijfde plek is – net als vorig jaar – voor Ford, dat 5,0% van de totale zoekopdrachten op zijn naam kan zetten. In Nederland vormen exact dezelfde merken de Top 5.

Het rapport gaat ook in op de populairste kleuren. Europa-breed wordt die lijst gedomineerd door zwart, grijs, wit, zilver en blauw, maar hier in Nederland blijken we liefhebbers van de rode kleur. 5,3% van de Nederlandse Autoscout-gebruikers zocht vorig jaar namelijk naar een rood model, meer dan een zilveren auto.

Koopwijzer – occasion BMW 3 Serie E90 (2004-2011)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.