Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 27 mei 2020
Leestijd: 3 minuten

Elke BMW 5 Serie heeft tegenwoordig een elektromotor

De zevende generatie van de BMW 5 Serie draait alweer ruim 3 jaar mee, en daarom was het tijd voor een facelift. Naast dat de Fünfer in een strakker jasje is gestoken, krijgt hij op technisch gebied ook de nodige vernieuwingen.

Die facelift is overigens heel logisch, omdat BMW zijn 5 Serie vaak zo’n zeven jaar mee laat gaan. Met een vernieuwde smoel en de nodige updates kan-ie er dus weer tegenaan.

BMW 5 Serie facelift

Grove facelift?

Zoals vaak het geval is bij een facelift, zijn de uiterlijke aanpassingen niet erg ingrijpend. Toch oogt de BMW 5 Serie een stuk frisser. Vooral het front heeft een nieuwe uitstraling gekregen. De grille is zowel in de hoogte als breedte toegenomen, en is iets lager geplaatst. De chromen omlijsting is voortaan uit een geheel gemaakt, zodat-ie in lijn is met de andere nieuwe modellen van het merk. De koplampen zijn afgeslankt, en dat is tevens de meest opvallende verandering aan de voorzijde. Standaard geeft de dagrijverlichting een U-vorm weer. Maar de optionele BMW ledverlichting geeft een strakke L-vorm weer in de koplampen. De achterlichten zijn ook licht aangepast, waarbij de vorm van de verlichting ook weer in een L te zien is. Als laatste krijgen alle modellen standaard de uitlaatsierstukken in trapeze-vorm.

Binnenin zijn de wijzigingen minder ingrijpend. Standaard vinden we een 10,25-inch groot infotaimentscherm, die licht is herzien. Optioneel kun je voor 12,3-inch groot scherm gaan. Op het stuur is te zien dat de knoppen anders zijn ingedeeld, en BMW weet te melden dat het standaard uitgeruste climate control in twee zones apart in te stellen is. Dat was eerst nog een optie. Verder krijgen de knoppen op de middenconsole een hoogglans zwarte afwerking.

Interieur

Mild-hybride

Om de uitstoot naar te drukken, heeft BMW het elektrificatieprogramma van de 5 Serie uitgebreid. Standaard zijn nu alle vier- en zescilindermodellen van het model uitgerust met een 48V mild-hybridesysteem. Dit kan met tussensprintjes en optrekken voor 11 pk extra zorgen, maar is vooral bedoeld om wat werk van de verbrandingsmotor over te nemen. Zo worden het verbruik en de uitstoot verder teruggedrongen. De accu wordt bijgeladen door een regeneratief remsysteem.

De vraag is natuurlijk: hoeveel scheelt dat in uitstoot? De huidige 520i stoot gemiddeld 127 gram CO2 per kilometer uit, en de nieuwe MHEV-versie tussen de 120 en 125 gram per kilometer. Voor de 540i xDrive Sedan gaat de CO2-uitstoot van 163 g/km naar 152-156 g/km. De uitstootcijfers van de 520d Sedan blijven vrijwel gelijk. In de 540d xDrive Sedan wordt veel gewonnen: van 145 g/km naar 131-135 g/km. De winst lijkt niet enorm, maar in grote volumes heeft dat wel een positief effect over de gemiddelde uitstoot van een fabrikant. En daar gaat het allemaal om.

BMW 5 Serie facelift

Plug-in hybride

Het grotere nieuws voor de BMW 5 Serie komt echter bij de stekkervarianten vandaan. Tot op heden kon je de 530e plug-in alleen als Sedan (eventueel met xDrive) bestellen, maar die aandrijflijn is nu ook op de Touring beschikbaar. Onderhuids vinden we dan een 2,0-liter viercilinder met 184 pk, geholpen door een 109 pk sterke elektromotor. Met een XtraBoost functie komt daar (maximaal 10 seconden) nog eens 40 pk bij, tot een maximaal systeemvermogen van 292 pk en 420 Nm. De Sedan komt volledig elektrisch 62-67 kilometer ver, als xDrive 56-58 kilometer. De Touring heeft een iets kleinere elektrische actieradius; 58-62 kilometer en als xDrive 53-56 kilometer.

Nu komt daar ook een volledig nieuw plug-in model bij: de 545e xDrive Sedan. Die krijgt dezelfde 109 pk sterke elektromotor, maar nu met een 286 pk sterke zes-in-lijn in het vooronder. Daarmee komt hij tot een systeemvermogen van 394 pk en 600 Nm. Volledig elektrisch rijden kan tot maximaal 57 kilometer. Deze aandrijflijn kennen we van de X5 xDrive 45e, die in 5,6 seconden op de 100 km/h zit. Reken maar dat de 5-serie dat nog sneller kan.

BMW 5 Serie elektra-offensief

Daarnaast vinden we drie normale benzine- en dieselversies die tussen de 184 pk voor de 520 en 340 pk voor de 540 leveren. De 530 pk sterke M550i Sedan met 4,4-liter wordt ook weer leverbaar, over een M550d of andere modellen wordt niks genoemd. Uiteraard kunnen we ook een vernieuwde M5 verwachten, maar wanneer is nog niet bekend. Prijzen voor alle modellen volgen, de nieuwe BMW 5 Serie komt in de herfst op de markt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.