Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 29 mei 2020
Leestijd: 2 minuten

6 Serie Gran Turismo nog steeds een goed alternatief?

De BMW 6 Serie Gran Turismo heeft ook zijn facelift gekregen, geheel in lijn met de 5 Serie. Overigens niet geheel onverwacht, aangezien hij enkele jaren geleden nog 5 Serie GT heette.

Meestal gaat een 5 Serie zo’n zeven jaar mee, dus na 3,5 jaar is een facelift de meest logische ingreep. De 6 Serie GT verving 3 jaar geleden de in 2009 geïntroduceerde 5 Serie GT. Die was door BMW ontworpen als alternatief voor een SUV, aangezien niet iedereen even enthousiast was over bijvoorbeeld een X5.

BMW 6 Serie GT

Precies genoeg

De ingrepen zijn niet zo groot dat er een compleet ander model voor je staat. Toch is de 6 Serie GT er op vooruit gegaan, en oogt hij weer een stuk moderner. Eigenlijk zijn die minimale ingrepen precies genoeg. Vooral het front heeft, net als bij de 5 Serie, een nieuwe uitstraling gekregen. De grille is zowel in de hoogte als breedte toegenomen, en is iets lager geplaatst. De chromen omlijsting is voortaan uit een geheel gemaakt, zodat-ie in lijn is met de andere nieuwe modellen van het merk. De koplampen zijn afgeslankt, en dat is tevens de meest opvallende verandering aan de voorzijde. Standaard op de 6 Serie GT zijn adaptieve led-koplampen met matrixtechnologie. Vanaf nu krijgen ook alle modellen standaard de uitlaatsierstukken in trapeze-vorm, ongeacht de motorvariant. Wat ook tot de standaarduitrusting hoort is achterwielophanging met luchtvering, voorzien van automatische niveauregeling.

BMW 6 Serie Gran Turismo

Standaard luxe aangekleed

Binnenin zijn de wijzigingen minder ingrijpend. Standaard vinden we een 12,3-inch groot infotainmentscherm, en de BMW Live Cockpit Professional (digitale klokkenwinkel). Op het stuur is te zien dat de knoppen anders zijn ingedeeld, en krijgen de knoppen op de middenconsole een hoogglans zwarte afwerking. Het interieur is standaard voorzien van Dakota lederen bekleding.
BMW 6 GT Interieur

Mild-hybride

Om de uitstoot naar beneden te drukken, heeft BMW het elektrificatieprogramma van de 6 Serie GT uitgebreid. Standaard zijn nu alle vier- en zescilindermodellen van de luxe niet-SUV uitgerust met een 48V mild-hybridesysteem. Dit kan met tussensprintjes en optrekken voor 11 pk extra zorgen, maar is vooral bedoeld om wat werk van de verbrandingsmotor over te nemen. Zo worden het verbruik en de uitstoot verder teruggedrongen. De accu wordt bijgeladen door een regeneratief remsysteem.

BMW 6 Serie GT

Vervanger voor X5

Maar de 6 Serie GT is er dus voornamelijk als alternatief voor de mensen die een BMW X5 niet kunnen bekoren. En dat terwijl de huidige X5 er erg goed uitziet, om nog maar te zwijgen over de extra binnenruimte. Zou jij de X5 laten staan voor deze 6 Serie Gran Turismo?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.