BMW 7 Serie komt er ook met dieselmotoren
Hoewel dieselmotoren (onterecht) in een verdomhoekje zitten en de marktvraag dalende is, zal de volgende generatie 7 Serie ook met de zelfontbrander leverbaar worden. Dat heeft de fabrikant aangekondigd.
De nieuwe BMW 7 Serie staat voor later dit jaar gepland. De limousine is compleet nieuw van de tekentafel gekomen en zal nieuwe technieken introduceren. Voor het eerst verschijnt het luxueuze topmodel ook als i7, wat betekent dat er een elektrisch aangedreven versie verkrijgbaar wordt. De elektroversie komt naast de 7 Serie met verbrandingsmotoren in het programma. De Duitsers kiezen dus voor multi-energie-platform, waarbij een platform meerdere aandrijfvormen kan herbergen. Het is een andere filosofie dan Mercedes voor zijn toplimousine hanteert. De fabrikant uit Stuttgart kiest juist voor twee totaal verschillende bodemsecties, een voor verbrandingsmotoren en een voor elektrovoertuigen. Het merk geeft de wagens ook eigen labels, S-Klasse en EQS.
Geen V12 meer
Welke motoren BMW in de 7 Serie gaat aanbieden, is niet bekend. De grootste motor zal een V8-blok zijn, al is het niet duidelijk of die krachtbron ook voor de Nederlandse markt leverbaar komt. Een V12 is uitgesloten. De fabrikant staakt over enkele maanden de bouw van de twaalfpitter voor zijn modellen. Het blok was tot op heden alleen in de 7 Serie leverbaar. De vier- en zescilindermotoren krijgen hybridetechniek, al dan niet met stekkeraansluiting. Volgens BMW bieden de krachtbronnen een hoge efficiëntie en zetten de motorblokken een nieuwe stap als het gaat om reductie van uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit. Ze voldoen reeds aan de toekomstige homologatie-eisen, stelt het merk.
700 km actieradius
Voor de i7 is er sprake van de techniek uit de iX. De batterij kent een capaciteit van meer dan 100 kWh, waarmee de limousine zo’n 700 km moet kunnen halen. De twee elektromotoren zijn goed voor minimaal 600 pk en zetten hun systeemvermogen via alle vier de wielen op de weg.
Gescheiden lichtunits
De nieuwe 7 Serie laat zich, net als de i7, nog voor de zomer zien. De auto zal weliswaar over het traditionele sedan-vorm beschikken, de detaillering van de 7 Serie is opzienbarend en vernieuwend. De Duitse designafdeling kiest al voor een sterk afwijkend front, waarbij de lichtunits laag in de neus zijn aangebracht. Aan weerskanten van de schuin geplaatste grille worden twee lichtunits boven elkaar aangebracht. De grille zelf lijkt één geheel. Die vorm van de nieren keert terug op de achterzijde van de limousine, zo geeft BMW aan. En profil vallen de optionele achteruitkijkcamera’s op. Ze vervangen desgewenst de conventionele buitenspiegels met glas, die in tal van markten niet door digitale techniek vervangen mogen worden. Opvallend is het 30 inch grote scherm dat na een druk op een knop vanaf de dakhemel achter de voorstoelen schuift.
BMW stelt de 7 Serie op de autoshow in Peking voor. De tentoonstelling wordt in de derde week van april gehouden.