BMW verwacht dat de kritiek op abonnementen wel overwaait
Zoals we inmiddels weten is er van verschillende kanten kritisch gereageerd op plannen van BMW om voor het beschikken over comfortverhogende accessoires abonnementen af te sluiten. In Zuid-Korea startte de discussie en nu voert het merk het ook in het Verenigd Koninkrijk in.
Ondanks alle kritiek verdedigt BMW de keuze voor deze nieuwe bron van inkomsten. Eerder deed het dat al middels een draad op Twitter, waarmee ze duidelijkheid probeerde te scheppen.
BMW verdedigt positie
De Duitse autofabrikant zei het volgende over alle ontstane heisa: “Eigenaren hoeven géén abonnementskosten te betalen voor stoelverwarming of andere opties die besteld zijn bij de aankoop van het voertuig.” De woordvoerder van het merk voegt toe: “Modellen die besteld worden met stoelverwarming, hebben stoelverwarming. Daar hoef je niet méér voor te betalen. Dit is nooit veranderd en dat gaat ook niet veranderen.”
Dat klinkt enigszins geruststellend, echter zijn de volgende uitspraken toch wat zorgwekkender. De fabrikant vertelt ditmaal aan het Amerikaanse Bloomberg het volgende: “We weten dat klanten tegenwoordig sneller bereid zijn hun behoeftes aan te passen dan voorheen.” BMW gelooft daarnaast dat alle kritiek op den duur wel in de vergetelheid zal raken.
Daarbij zegt de autobouwer dat de abonnementsvormen meer flexibiliteit aan zijn voertuigen toevoegt. Zo kan een eigenaar ervoor kiezen om niet het volledige bedrag af te tikken voor stoelverwarming bij aankoop van een voertuig, maar kan hij of zij er voor kiezen om alleen gedurende de wintermaanden stoelverwarming aan te schaffen. Voor zowel Zuid-Korea als nu Groot-Brittannië zullen die maandelijkse kosten omgerekend zo’n 18 euro bedragen.
Miljardenwinsten
BMW gelooft dat er middels deze abonnementsvormen zo’n 5 miljard euro in omzet in het verschiet ligt. Dat zou in 2030 gehaald moeten worden. Het is overigens niet het enige bedrijf dat denkt dat er goud geld binnengeharkt kan worden met dergelijke abonnementen. Begin maart liet Stellantis namelijk tijdens zijn presentatie over de langetermijnvisie al weten te gaan kapitaliseren op hun eigen software. Een van de manieren om dat te doen is het aanbieden van abonnementen. Naar eigen verwachting zal dit meer dan 4 miljard euro opleveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen