Op de valreep: 20.000 keer BMW i8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90379127-highres-e1576153054379.jpg)
De ceremoniemeester van het afscheidsfeest voor de BMW i8 heeft april 2020 al in de agenda staan. In die maand rolt het aller-, allerlaatste exemplaar van de stekkerhybride van de band. Maar de persoon heeft nog een feestje rondom de i8 moeten plannen. Die vond begin deze maand plaats.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90363116_highres.jpg)
Uit BMW’s fabriek in Leipzig rolde de 20.000e BMW i8 sinds 2014 van de band. En het toeval wil (ahummm) dat juist de 20.000e BMW i8 ooit gebouwd een speciale uitvoering is. Het is er een uit de gelimiteerde serie van 200 exemplaren van de Ultimate Sophisto Edition. Het bewuste model is gespoten in Sophistograu met een brillanteffect. Het betreft een roadster, die de Duitsers twee jaar terug als aanvulling op de coupé introduceerden. De i8 hoeft geen verre reis af te leggen om bij de koper te komen. De auto blijft in Duitsland.
Verkoopjaar
BMW wist sinds de productiestart 369 stuks in Nederland te registreren. Het verkooprecord werd in het eerste volledige verkoopjaar neergezet, toen de BMW-dealers 108 exemplaren wisten te verkopen. Het dieptepunt realiseerde BMW in 2017 met slechts 18 registraties. In de jaren erna ging de afzet omhoog, dankzij de komst van de i8 Roadster.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90379127-highres-e1576153054379.jpg)
Hybridesportwagen
Met het einde van de i8 in zicht, zegt BMW de hybridesportwagen niet vaarwel. De Duitsers werken momenteel aan een opvolger. Een studiemodel daarvan werd halverwege dit jaar getoond in de vorm van de Vision M Next. Naast een compleet nieuw design, waarin designelementen van de i8 – net als van de Turbo en M1 – in voorkomen, krijgt de sportwagen ook een nieuwe aandrijflijn. De verbrandingsmotor en elektro-unit zijn samen goed voor 600 pk. Het benzineblok is overigens een geblazen viercilinder in plaats van een driepitter zoals in de i8 is te vinden.
Van Hooydonk
De nieuwe sportwagen kent een design dat onder supervisie van de Nederlandse BMW-ontwerpchef Adrian van Hooydonk is getekend. Hij stond ook aan de basis van de i8.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had