BMW dealeractiviteiten op de schop: dit zijn de voor- en nadelen
BMW stapt, net als een aantal andere merken, vanaf 2025 over op een agentschapmodel voor dealers. Wat zijn de voor- en nadelen voor de dealers en consument?
Wat houdt zo’n agentschap voor dealers precies in? Waar dealers nu nog zelf auto’s bestellen om een eigen voorraad op te bouwen, zal BMW straks de auto’s direct verkopen aan de klant. BMW wordt daarmee eigenaar van alle auto’s, die dan tegen een vaste prijs rechtstreeks aan kopers wordt verkocht. De dealer neemt de functie van agent op zich en houdt zich zodoende bezig met de levering van die auto. Die partij is dan verzekerd van een vaste commissie per verkoop. Een grote verandering voor een autofabrikant als BMW, dus. Maar wat zijn de voor- en nadelen van zo’n constructie?
Online en offline winkelen bij BMW
“We zien dat de consument in de toekomst steeds vaker online gaat kopen. Daar past het agentschap heel goed in”, vertelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland. “De consument krijgt daardoor een prettiger klantenreis, waarbij ze online en offline goed kunnen winkelen. Dat zorgt voor meer transparantie en gemak.”
“Voor de dealer levert het ook gemak op, want de klant komt met meer voorbereiding naar de dealer toe. Ze weten waarvoor ze komen, zijn online al geïnformeerd. Maar voor dealers is het een grote transformatie en dat is altijd spannend. En momenteel gaat het gewoon heel goed met de constructie die we vandaag de dag hebben. Dus waarom zouden we veranderen? Omdat je als bedrijf mee moet gaan met de tijd en klaar moet zijn voor de toekomst, want er gaan dingen veranderen. Stilstand is achteruitgang.”
BMW-dealer verdwijnt niet
De dealer verdwijnt absoluut niet, stelt Brons. “Dat geluid en die angst horen we wel eens, maar dat is niet het geval. Integendeel. Ik weet straks niet of de vrouw van klant A net bevallen is, of de zoon van klant B net begonnen is met golfen. Een agentschap betekent niet dat wij als importeur ineens aan de klant gaan verkopen, de dealers blijven gewoon in charge.” Een nadeel kan zijn dat de dealer straks simpelweg minder aan auto’s kan verdienen, omdat ze dan voor een vaste prijs worden verkocht. “Maar we bieden ze zo ook zekerheid en nemen heel wat andere taken van ze over.”
Beter inspelen op vraag
Bovendien kan BMW nu zelf veel beter inspelen op de vraag van consumenten, in heel Europa. “Nu hebben wij bijvoorbeeld veel i4’en nodig, maar we kunnen ze niet krijgen. In Duitsland staan er wel wat bij een dealer, maar ja, die zijn al van die dealer. Straks hebben we één compound, en kunnen we dus zelf bepalen dat die auto’s vanuit Duitsland naar Nederland gaan om de klant hier te kunnen bedienen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen