BMW deelt actieradius van aankomende en elektrische iX1
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FP90461420_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg)
BMW is hard op weg om diens elektrische gamma te vergroten. Binnenkort introduceert het de BMW iX1. Vandaag deelt het alvast de actieradius van het model.
Zoals je waarschijnlijk weet, bouwt BMW momenteel auto’s die je met een grote verscheidenheid aan aandrijflijnen kunt bestellen. Neem de 4-Serie en X3: die zijn er met benzine- en dieselmotoren, alsmede plug-in hybrides én volledig elektrische versies.
Elektrische BMW X1: de iX1
Op die tour gaat BMW de komende jaren verder, om zo optimaal te kunnen anticiperen op de vraag van de markt. Ook de nieuwe X1 wordt volgens die Power of Choice-filosofie gebouwd. Er komt één model, dat dan met verschillende aandrijflijnen verschijnt. De BMW X1 is er zodoende ook als volledig elektrische iX1.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FP90461422_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg)
Het model staat gepland voor de herfst van dit jaar, maar BMW trekt in de komende weken het doek van de kersverse compacte SUV. Vandaag delen de Duitsers een uitgebreide fotosessie van het gecamoufleerde model en de bijbehorende actieradius.
Bereik BMW iX1
Over de grootte van het batterijpakket meldt BMW nog niets, maar het stelt dat de iX1 413 tot 438 kilometer ver komt op een lading stroom. Het verbruik komt daarmee uit op 18,4 tot 17,3 kWh per 100 kilometer. Dat is allemaal niet heel baanbrekend, helemaal als je die cijfers vergelijkt met bijvoorbeeld het bereik van bijvoorbeeld de Audi Q4 E-tron 40 (511 kilometer), Kia EV6 (510 kilometer) en Hyundai Ioniq 5 (481 kilometer).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FP90461403_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg)
Het bereik van de iX1 is wel vergelijkbaar met dat van de Mercedes-Benz EQA. Die haalt maximaal 438 kilometer uit diens batterij. Toch doet de Benz dat met een kleiner accupakket van 66,5 kWh, want een snelle rekensom laat zien dat de accu van de BMW een capaciteit van meer dan 70 kWh heeft. Mogelijk voegt BMW later nog een model met grotere batterij en actieradius toe.
Gesloten grille
Optisch zal de BMW iX1 iets afwijken van de reguliere X1, door een gesloten grille en andere bumperpartij. De versie met verbrandingsmotor zal met zowel benzine- als dieselmotoren ten tonele verschijnen. Een plug-in hybride staat naar alle waarschijnlijkheid ook op het programma.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FP90461394_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had