BMW: ‘Er zijn nog zoveel landen waar je niet elektrisch kan rijden’
BMW heeft als een van de weinige grote autofabrikanten nog niet aangegeven wanneer het overstapt op een volledig elektrisch gamma. Daarvoor heeft het een goede reden.
In Duitsland zijn alle grote merken eigenlijk wel overstag. Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen; allemaal hebben ze aangegeven binnen afzienbare tijd géén auto’s met verbrandingsmotoren te maken. BMW heeft nog geen jaartal op die transitie gezet.
Liever nog een keer een moderne diesel of benzine
“Wij vinden dat je realistisch moet zijn”, vertelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland aan Autovisie. “Kijk om je heen op deze aardbol: er zijn nog zoveel landen waar mensen niet elektrisch kunnen of willen rijden. Wij hebben liever dat ze dan nog een keer kiezen voor bijvoorbeeld een veel modernere diesel of benzinemotor met een heel lage CO2-uitstoot, dan dat ze blijven doorrijden met een oude.”
Bovendien vraagt Brons zich af hoe snel het bij die genoemde fabrikanten echt gaat lopen wat betreft een volledig elektrisch gamma. “Als je zo’n aankondiging (wat betreft de overgang naar volledige elektromobiliteit, red.) leest, zie je een sterretje, en nog een sterretje. Dan krijg je dus allerlei mitsen en maren. En dan denk ik: dat is alleen maar voor de bühne. Dat is wat wij dus niet doen: als BMW zijn we of bescheiden, of we zeggen niks.”
BMW wordt wel volledig elektrisch
Brons gelooft wel dat zijn merk in Nederland al eerder overstapt op een volledig elektrisch gamma. “Dat gaan we niet aankondigen, maar dat zal door de markt gedreven worden. Als we er op een gegeven moment achter komen dat we in een jaar nog maar een handjevol nieuwe benzine-auto’s verkopen, maar er nog wel allerlei prijslijsten voor moeten maken, dan halen we ‘m eruit. Maar ik denk dat dat een natuurlijke weg gaat worden. Want ik geloof meer in het verleiden van de consument, in plaats van hem iets opleggen.”
Verkopen elektrische BMW-modellen nemen toe
Dit jaar is 30 procent van de BMW-verkopen in Nederland al volledig elektrisch. 25 procent betreft een PHEV. “En dat gaat de komende jaren nog verder stijgen, want volgend jaar komt de iX1 erbij en dan stijgen die percentages weer.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen