BMW: Niet heel de wereld gaat elektrisch rijden
Twaalf volledig elektrische modellen in het leveringsprogramma in 2025. Dat stelde BMW zich in 2016 ten doel. Nu de ontwikkelingen van de accutechniek sneller gaan dan verwacht, breidt BMW het modellengamma sneller uit dan gepland. In 2023 moet de Duitse autobouwer verschillende i-modellen in de showroom hebben staan.
Het Duitse merk kondigde in 2016 zijn zogeheten Next-strategie aan. Nu drie jaar later vindt BMW het tijd om de stand van zaken wereldkundig te maken. Bij monde van Klaus Fröhlich, ontwikkelingsbaas van BMW en mogelijk de toekomstige CEO van het concern, licht BMW een tipje van de sluier, want de ontwikkelingen van elektrische auto’s gaan snel. In een korter tijdsbestek zal de autobouwer zijn portfolio elektrische modellen uitbreiden. Op de prijslijst staat nu de i3, maar daar komen volgend jaar de iX3 en Mini Electric, die beide al zeer snel worden gepresenteerd, bij.
Energiedichtheid
De i4 en de productieversie van de iNext-concept car volgen in 2021. In principe kan BMW van al zijn modellen een elektrovariant uitbrengen. “In 2010 hebben we de plannen gemaakt om al onze modellen geschikt te maken voor elektrische aandrijving. We hebben niet voor 2015 als introductiejaar gekozen, want op dat moment was bekend dat de energiedichtheid van de batterijcellen de helft zou zijn van wat in 2021 beschikbaar zou komen. We hoefden dus niet 800 tot 900 kg aan batterijgewicht in de auto te stoppen voor dezelfde prestaties. Het extra gewicht zou onze architectuur vernielen. Uiteindelijk blijkt dat de energiedichtheid meer dan twee keer zo hoog is geworden, 2,5 tot 2,7 keer zelfs. Met de investeringen die we in de architectuur hebben gedaan, kunnen we van alle types een BEV (battery electric vehicle, red.) maken.”
Laadinfrastructuur
Fröhlich ziet voor de komende jaren zeker geen toekomst voor louter elektrische modellen. “Vorig jaar verkochten we 2,5 miljoen auto’s wereldwijd, inclusief Het Midden-Oosten, Rusland, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika enzovoort. Het mag duidelijk zijn dat veel van onze klanten niet de infrastructuur hebben om elektrisch te rijden. Daarnaast, geloof het of niet, is er een grote groep klanten die niet direct overstappen van een benzine- of dieselmodel naar een elektrische auto.”
“Met name voor Europa ontwikkelen we plug-in hybrides. Waarom? Omdat dergelijke modellen het beste van twee werelden bieden wanneer ze een volledig elektrische actieradius kunnen bieden van 80 km. Dan gebruik je het elektrische deel doordeweeks en de verbrandingsmotor in het weekeinde voor grotere afstanden. Toch, er zullen over tien jaar regio’s zijn waar we 100% volledig elektrische auto’s afzetten, maar onveranderd delen in de wereld zijn waar geen enkele elektro-auto de showroom verlaat. Essentieel is de laadinfrastructuur en die zal de komende jaren absoluut wijzigen.”
China
Volgens Fröhlich zal bijvoorbeeld China ook sterk verdeeld zijn. “De oostkust van China zal puur elektrisch zijn, inclusief smartvehicles. In het westelijk deel van China komt zeker nog enkele decennia de elektro-auto nog niet van de grond doordat de overheid daar geen laadinfrastructuur kan aanleggen. In de Verenigde Staten heeft de autokoper geen stekkerhybrides of elektrische auto’s nodig. Die klanten willen fun, bijvoorbeeld in de vorm van een geëlektrificeerde M-uitmonstering. Met dergelijke modellen krijgt de klant de funfactor en verdienen wij onze credits voor groene voertuigen. Aan de Oost- en Westkust zullen de BEV’s wel in opkomst zijn, maar in de rest van Amerika blijft het publiek modellen met verbrandingsmotoren komen.
Rusland en Afrika blijven ook de benzinemotoren trouw. En Europa? De komende jaren groeit de afzet van BEV’s en plug-in hybrides richting de 30% van de totaalverkoop, waarbij de resterende verkoop gerealiseerd wordt door benzine- en dieselmodellen.” Volgens de ontwikkelingsbaas zal BMW’s elektro-auto’s voornamelijk van de types 1 en 3 Serie zijn.
Nieuwe generatie batterij
Om de batterij in de nieuwe modellen onder te brengen, heeft BMW een nieuwe middensectie van de bodemplaat ontwikkeld. Tijdens de productie van de auto kan gewisseld worden tussen de twee centrale vloerdelen. Voor de stekkerhybrides (PHEV) gaat BMW gebruik maken van de EV-bodemsectie, zodat de PHEV’s altijd de nieuwste generatie batterij kan krijgen. De fabrikant noemt het accupakket Eagle Wing, waarmee het merk 80, 100 en 120 km actieradius kan bieden, terwijl het tevens een grotere tank dan de huidige modellen kan meegeven. In 2021 voert BMW de aanpassing door.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen