BMW-familie wordt uitgebreid met merk Alpina
BMW voegt een nieuw label aan zijn stal toe. Het lijft namelijk Alpina in. Het is niet voor het eerst dat de Duitsers puur een merknaam overnemen. Eerder werden de labels Rolls-Royce en John Cooper Works overgenomen. Het bedrag dat met de overname is gemoeid, is onbekend.
Aankoop
“De BMW Groep heeft de rechten van het merk veiliggesteld wat zal leiden tot nog meer diversiteit in het aanbod luxe voertuigen,” volgens BMW.
“De beweging richting elektromobiliteit en toenemende regulaties wereldwijd – specifiek op het gebied van emissies, software validatie en vereisten voor rijsassistentie en monitoringssystemen – resulteren in aanmerkelijk hogere risico’s voor kleinschalige fabrikanten”, zo luidt het bericht dat BMW gister naar buiten bracht. De verkoop van de rechten van Alpina aan BMW moet het bedrijf toekomstbestendig maken. Zo hoeft Alpina geen gigantische investeringen te doen op het gebied van technologische ontwikkelingen, om zo te kunnen voldoen aan wereldwijde wetgevingen die steeds strenger worden. Het bedrijf hoopt op deze manier te vermijden dat de huidige legislatie ertoe leidt dat het bedrijf kopje onder gaat.
Wat verandert er?
Voorlopig in ieder geval nog niet bijster veel. We weten namelijk dat BMW en Alpina in 2020 hun samenwerkingsverband met nog eens vijf jaar hebben verlengd. Dat betekent dat ze in ieder geval tot 2025 op dezelfde voet verder gaan. Het bedrijf uit Buchloe voorziet en ontwikkeld voorlopig nog eigen modellen op BMW-basis, die het bedrijf ook zelf verkoopt. Ook zonder Alpina blijft het moederbedrijf verbonden aan het sportieve label. Het bedrijf maakt onveranderd accessoires voor de Alpina’s en verzorgt ook de service. Daarnaast blijft de onderneming een partner van BMW, dat reeds gebruik maakt van expertise op het gebied van ontwikkeling, homologatie en autosport.
“De BMW Groep deelt de passie voor auto’s die tot de verbeelding spreken. Dat is waarom we nu samen een nieuw hoofdstuk in onze samenwerking aangaan. Door het handelsmerk te verkrijgen zijn we in staat om de koers te vormen van het merk dat geworteld is in traditie. We verheugen ons om Alpina aan de BMW familie toe te voegen,” aldus directielid Pieter Nota.
Alpina
In 1962 ontwikkelde Burkard Bovensiepen dubbele carburateurs voor de BMW 1500. BMW vond de kwaliteit van de carburateurs van Bovensiepen zodanig goed dat ze de auto’s waarbij deze waren geïnstalleerd de volledige fabrieksgarantie garandeerden. Vervolgens werd ‘Alpina Burkard Bovensiepen KG’ op 1 januari 1965, opgericht. De eerste jaren focusten ze zich op het tunen van onder meer de carburateur en krukas om meer kracht uit de motor van een basismodel BMW te halen.
Sindsdien bestaat het productieproces van een Alpina uit veel meer dan dat. Tegenwoordig wordt de motor naar eigen smaak aangepast in diens faciliteiten in Buchloe. Vervolgens wordt deze naar de BMW fabriek gebracht om in de auto te plaatsen en krijgt het interieur de Alpina-behandeling in de eigen fabriek. Doordat de aanpassingen van Alpina handgemaakt zijn, is er maar een gelimiteerd productieaantal mogelijk. Alle auto’s worden ook individueel genummerd.
Sinds 1983 wordt Alpina door het ‘Duitse Federale Ministerie van Transport, beschouwt als een autofabrikant. Iedere auto die ze onder handen nemen worden daarom ook daadwerkelijk als een Alpina geregistreerd, en niet als BMW. De wagens van Alpina kennen dan ook twee chassisnummers, een van donorleverancier BMW en een van Alpina.
Rolls-Royce en John Cooper Works
Met Alpina in het portfolio heeft BMW nog een label erbij. De fabrikant heeft onder de BMW-vlag al i, M en M Motorsport. Wat de Duitsers nu met Alpina doen, deed het eerder met John Cooper Works. Dat was eveneens een huistuner. In eerste instantie verkocht Mini de producten van John Cooper Works, om vervolgens de tuningskits af-fabriek te leveren. Nadat de JCW-lijn een groot succes was heeft Mini de rechten op de naam John Cooper Works van Mike Cooper, zoon van de grondlegger John Cooper, overgenomen. Daarna heeft het bedrijf John Cooper Works als sportief merk in de markt gezet. Anders verliep het met Rolls-Royce. Het BMW-concern verkreeg de licentie op de naam waaronder het vervolgens een eigen model mocht ontwikkelen, bouwen en vercommercialiseren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8