BMW geeft meer details over 4 Serie Coupé vrij
BMW legt op dit moment de laatste hand aan de 4 Serie Coupé. Het deelt nu ook voor het eerst enkele specificaties en officiële foto’s.
We moeten je direct teleurstellen: BMW laat zijn nieuwe sportcoupé nog niet in vol ornaat zien. Het deelt nu enkele foto’s waarop de auto nog gecamoufleerd is. Die weet zijn lijnenspel goed te verbergen, alsmede de veelbesproken grille die we vorig jaar op de IAA in Frankfurt zagen. Overigens verscheen het kale front van de 4 Serie Coupé wel op het internet. Het merk bevestigde later dat we daar inderdaad de nieuwe 4 Serie zagen, maar wel in de M4-trim. Het betrof een pre-productiemodel. Benieuwd? Klik dan op deze link.
Eigen positie
Veel zien we dus nog niet van de nieuwe 4 Serie Coupé, maar BMW deelt al wel vast wat interessante informatie over het model. Zo maakt de Beierse autobouwer duidelijk dat de 4 Serie een heel eigen positie in het gamma van BMW krijgt. Het model verschilt dus echt wezenlijk van zijn broer, de 3 Serie. Hoewel een groot deel van de techniek afkomstig is uit de Dreier, heeft de 4 Serie een volledig eigen karakter.
Dat komt volgens BMW niet alleen tot uiting in het uiterlijk van de tweedeurs coupé. De 4 Serie staat namelijk 5,7 centimeter lager dan zijn broer met vier deuren. Het zwaartepunt ligt daarmee 2,1 centimeter lager dan dat van de familiewagen. Ook heeft de Coupé een cW-waarde die 0,015 gunstiger is.
Grotere spoorbreedte
Aan de achterzijde heeft de nieuwe 4 Serie een 2,3 centimeter grotere spoorbreedte, en heeft de autobouwer bij de voorwielen gekozen voor een negatief camber. Daardoor staan de wielen iets schuiner onder de auto, waardoor de Coupé meer op de binnenzijde van de banden rolt. Verder zijn de variabele dempers sportiever afgesteld, heeft de 4 Serie aangepaste veerpoten en zijn er verstevigingen rond de achteras toegevoegd om de auto stijver te maken.
BMW spreekt op dit moment over één motorisering voor de 4 Serie, in de vorm van de M440i xDrive. Die bekende zes-in-lijn levert 374 pk en 500 Nm. Het vermogen kan door mild-hybrid-techniek tijdelijk worden verhoogd met 11 paarden. Al dat vermogen wordt via een achttraps Steptronic Sport-automaat naar alle vier de wielen gestuurd. Welke prestaties daarbij horen in het geval van deze 4 Serie, laat BMW nog even in het midden. Wel weten we wat die aandrijflijn presteert in de 3 Serie sedan. De M340i xDrive sprint binnen 4,4 tellen naar de 100 km/h.
M4 Coupé
Dat er ook minder potente benzine- en dieselvarianten van de 4 Serie Coupé op de markt komen, is een zekerheid. Daarnaast zal er uiteraard ook een rasechte M-variant van het model verschijnen, evenals nóg ruigere uitmonsteringen. Een elektrische aandrijflijn staat niet gepland. BMW stelt voor de elektrorijders de i4 voor. Later dit jaar horen we daar naar verwachting meer over.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?