BMW presenteert het goedkoopste elektrische model: de iX1
Voor de derde generatie BMW X1 laat BMW het niet alleen bij diesel-, benzine- en hybride-aandrijflijnen. De kleinste SUV van het merk komt ook als elektrische iX1, de goedkoopste EV die de Duisters verkopen.
De EV is – afgezien van de lamellen in de grille en de blauwe accenten – identiek aan de X1 met verbrandingsmotor. De neus is iets strakker vormgeven dan bij de vorige generatie, ook de iets diepere plooiingen in de motorkap dragen bij aan het iets stoerdere en jeugdigere voorkomen. De designer lijkt wat inspiratie bij de BMW X5 E53 blauwdrukken op te hebben gedaan, getuige de strak ingesneden achterlichtunits en scherpere lijnen op de kofferklep. Dit alles in de schaduw van een meer aanwezig achterspoiler.
Kleinste SUV is iets groter dan voorganger
Naast iets stoerder, is de BMW X1 ook wat gegroeid. Het model is 53 millimeter langer, 24 millimeter breder en 44 millimeter hoger dan zijn voorganger.
Het interieur is minimalistisch vormgegeven. Nieuw is de zwevende middentunnel en een gebogen scherm dat we kennen uit alle BMW’s van tegenwoordig. Waar die extra centimeters terugkomen, is in de bagageruimte. Deze is 540 liter groot (1600 met neergeklapte achterbank), dat is 35 en 50 liter meer dan zijn voorganger. Ga je voor de hybrideversie of iX1, dan lever je door het aanwezige accupakket 50 liter (105 liter tweede zitrij neergeklapt) in op de brandstofvarianten.
BMW X1 gaat volgende maand al in productie
Die verbrandingsmodellen gaan volgende maand al in productie. Het gaat dan om twee voorwielaangedreven dieselmodellen met ieder een viercilinder goed voor 150 of 211 pk. Daarbij komt de sDrive18i met 136 pk driecilinder, die de voorwielen aandrijft en een xDrive23i met een viercilinder die 218 pk over vier wielen verspreidt. Die twee benzine-uitvoeringen van de BMW X1 zijn voorzien van mild hybride technologie die we kennen uit de BMW 2-Serie.
Ook de plug-in hybridemodellen zijn bloedverwanten van de 2-serie. De xDrive25e, met een 1,5-liter benzinemotor op de vooras en een elektromotor op de achteras, heeft dezelfde aandrijflijn als de Active Tourer en levert 245 pk. De xDrive30e krijgt 81 pk meer. Beide hybride-uitvoeringen komen volgens WLTP zo’n 78 tot 89 kilometer ver op een volle accu.
Goedkoopste elektrische auto van BMW komt 413 tot 438 kilometer ver
Wil je altijd en alleen elektrisch rijden, dan is enkel de BMW iX1 een optie. De iX1 xDrive30 heeft 270 pk (313 pk in overboost). De motoren zijn gekoppeld aan een 66,5 kWh-accupakket waarmee je tussen de 413 en 438 kilometer volgens WLTP kan rijden. De maximale laadsnelheid van 130 kW is alles behalve baanbrekend. BMW belooft echter dat de laadcurve erg stabiel is en je in praktijk dus een redelijk snelle laadsessie hebt.
De elektrische iX1 en de hybridemodellen gaan november 2022 in productie. BMW geeft enkel nog een inschatting van de prijs van de EV: zo’n 56 mille. Voor de modellen met verbrandingsmotor blijft de prijs vooralsnog onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen